Taxiresor
På den här sidan
När du reser till en hälso- och sjukvårdsenhet får du reseersättning enligt det förmånligaste färdsätt som står till buds. Det billigaste färdsättet är i regel kollektivtrafik, till exempel buss eller tåg. Om du inte kan resa kollektivt på grund av ditt hälsotillstånd eller för att kollektivtrafik inte finns att tillgå för resan eller en del av den, kan du använda taxi.
Det finns i varje landskap två serviceproducenter av vilka taxiresor som ersätts av FPA kan beställas. Du kan själv välja hos vilkendera du beställer resan. Om du beställer taxi på annat sätt kan FPA inte betala ersättning för din resa. På Åland ska taxi undantagsvis beställas direkt hos taxiföretagaren.
Du behöver ett intyg från hälso- och sjukvården (Intyg för reseersättning, SV 67r) i följande situationer:
- Du är tvungen att använda taxi på grund av ditt hälsotillstånd (spara intyget själv i 6 månader).
- Du reser till privat hälso- och sjukvård och det är möjligt att få FPA-ersättning för vården.
Du behöver inte något nytt intyg om du till FPA har lämnat in ett intyg från hälso- och sjukvården om långvarigt behov av att anlita taxi och du reser till en offentlig hälso- och sjukvårdsenhet. När du beställer taxin ska du berätta att du har ett intyg.
Du behöver inte heller något intyg om en representant för hälso- och sjukvården beställer taxiresan på grund av ditt hälsotillstånd via en regional beställningscentral. Beställningssamtalet motsvarar de uppgifter som anges i intyget.
På Åland tillämpas fullmaktsförfarande i samband med taxiresor. Då kan du ge intyget över rätt att anlita taxi till chauffören (Intyg för reseersättning, SV 67r).
Om du är tvungen att använda taxi eftersom det inte finns någon kollektivtrafik som du kan använda ska du meddela det när du beställer en FPA-taxi.
Om det är möjligt att färdas en del av resan med allmänna färdmedel, kan du använda taxi till den del av resan där allmänna färdmedel inte finns att tillgå.
Kundernas resor samordnas och därför kan det i den FPA-taxi som du har beställt också finnas andra kunder som reser till hälso- och sjukvården.
Samordningen kan leda till att
- du kan vara framme vid hälso- och sjukvårdsenheten en timme före mottagningstiden
- du kan vara tvungen att vänta på returskjutsen i en timme (om du har beställt returresan minst en timme före avgångstiden, behöver du inte vara beredd på någon överlopps väntetid)
- restiden kan förlängas högst till den dubbla eller vara 2 timmar längre än en direkt taxiresa.
Om du har fått ett intyg från hälso- och sjukvården om att du har rätt att resa ensam (Intyg för reseersättning, SV 67r) tas inga andra kunder med i samma transport.
Så här beställer du FPA-taxi
- Beställ taxi via en av beställningscentralerna för ditt landskap senast kl. 14.00 dagen före resan.
- Observera att du inte kan beställa samma resa från båda serviceproducenterna i området samtidigt.
- Du kan på samma gång beställa alla de resor som du vet om för 14 dygn framåt. Under samtalet får du veta när taxin kommer för att avhämta dig. Du kan också välja att via sms få veta när taxin har godkänt beställningen. Chaufförens telefonnummer meddelas i samma sms. Taxin ska anlända inom 15 minuter från den överenskomna avhämtningstiden.
- Beställ resan via beställningscentralen också om du behöver taxi akut eller om du har glömt att beställa taxi dagen innan. I sådana fall ska resan till hälso- och sjukvården börja senast inom 2 timmar från beställningen. I landskapet Lappland ska resan börja senast inom 3 timmar från beställningen. Returresan från hälso- och sjukvården ska genomföras senast inom en timme från beställningen.
- Om det inte kommer någon taxi vid den avtalade tidpunkten ska du ringa till samma beställningscentral på nytt.
- Om det blir ändringar i resan som du har beställt eller om du inte längre behöver skjuts, ska du utan dröjsmål meddela detta till beställningscentralen. Du kan debiteras priset för en resa som inte avbokats.
- Visa ditt FPA-kort eller en identitetshandling för chauffören före resan. Då får du reseersättning redan i taxin och betalar endast en självriskandel på 25 euro för resan. Ersättning för en taxiresa kan inte sökas i efterhand.
Uppgifter som ska uppges när man beställer taxi
När du beställer taxi blir du ombedd att lämna följande uppgifter:
- orsaken till att du anlitar taxi (meddela om du inte kan åka kollektivt på grund av ditt hälsotillstånd (intyg SV 67r) eller om kollektivtrafik inte finns att tillgå). Använd en reseplanerare (kelareitit.digitransit.fi) för att planera din resa.
- namn och personbeteckning
- adressen där bilen ska avhämta dig
- resans mål
- klockslag då du ska vara framme vid vårdenheten
- eventuell följeslagare
- telefonnummer på vilket du kan kontaktas gällande resan
- eventuella hjälpmedel och behov av att besöka till exempel ett apotek på returresan.
Uppge också om du för den privata hälso- och sjukvården har en betalningsförbindelse eller servicesedel från välfärdsområdet eller om du har ett rehabiliteringsbeslut från FPA.
Exempel på åtgärd som utförts av en läkare
Lisas mamma ska på höftoperation till en privat serviceproducent och betalar själv för vården. Det är fråga om en åtgärd som utförs av en läkare och som hänför sig till behandling av sjukdom. För resan till åtgärden kan ersättning undantagsvis betalas även om FPA-ersättning inte betalas för åtgärden. Ersättning för resan betalas enligt principen om närmaste vårdenhet, det vill säga högst enligt vad resan från hemmet till ett universitetssjukhus inom samarbetsområdet skulle ha kostat.
Regionala beställningsnummer
Du får fram det regionala beställningsnumret utifrån boendekommun eller landskap.