Tulosyksiköt
Kelan linjaorganisaation muodostavat viisi tulosyksikköä
- Asiakkaan lähipalvelujen tulosyksikkö
- Valtakunnallisten asiakkuuspalvelujen tulosyksikkö
- IT-palvelujen tulosyksikkö
- Tietopalvelujen tulosyksikkö
- Yhteisten palvelujen tulosyksikkö
sekä kaksi toiminnallista yksikköä
- johdon tukiyksikkö
- viestintäyksikkö
Asiakkaan lähipalvelujen tulosyksikkö vastaa asiakaspalvelusta kaikissa palvelukanavissa sekä asiakkaiden neuvonnasta ja ohjauksesta.
Tulosyksikköön kuuluu viisi alueellista asiakaspalveluyksikköä.
- eteläinen asiakaspalveluyksikkö
- itäinen asiakaspalveluyksikkö
- keskinen asiakaspalveluyksikkö
- läntinen asiakaspalveluyksikkö ja Kela Ahvenanmaa
- pohjoinen asiakaspalveluyksikkö
Ahvenanmaalla asuvia palvelee Kela Ahvenanmaa
Lisäksi tulosyksikössä on palvelutoiminnan kehittämisyksikkö
Valtakunnallisten asiakkuuspalvelujen tulosyksikköön kuuluu 4 palveluyksikköä, asiantuntijalääkäriyksikkö, etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksikkö sekä asiakkuusyksikkö.
Tulosyksikköön kuuluu neljä valtakunnallista palvelukeskusta.
- asumistuen ja perhe- ja työttömyysetuuksien palveluyksikkö
- terveysperusteisten etuuksien palveluyksikkö
- eläkkeiden ja kansainvälisten asioiden palveluyksikkö
- toimeentulotuen palveluyksikkö.
Lisäksi tulosyksikössä on asiakkuusyksikkö, asiantuntijalääkäriyksikkö ja etuuksien ja palvelujen suunnitteluyksikkö.
IT-palvelujen tulosyksikkö vastaa IT-kehittämis-, ylläpito- ja tuotantopalvelujen tuottamisesta Kelalle sekä Kelan tulosyksiköiden ja toiminnallisten yksiköiden tekemien sopimusten mukaisille toimijoille.
Tietopalvelujen tulosyksikkö vastaa tietovarantojen keräämisen, jalostamisen ja hyödyntämisen palveluista ja tuotteista sekä kehittää niitä Kelan sisäisille ja ulkoisille asiakkaille. Tulosyksikkö vastaa Kanta-palveluista sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tietopalveluista.
Yhteisten palvelujen tulosyksikkö vastaa esimerkiksi Kelan henkilöstö-, hankinta-, käännös-, talous- ja työympäristöpalveluista. Perintäasioita hoitava Perintäkeskus kuuluu tähän tulosyksikköön.
Johdon tukiyksikkö tukee Kelan johtoa. Se vastaa esimerkiksi johtamisen palveluista, jotka edistävät Kelan strategian toteuttamista.
Viestintäyksikkö vastaa asiakas-, media- ja työyhteisöviestinnästä.
Sisäinen tarkastus toimii pääjohtajan alaisena toimintayksikkönä.