Hakemus tai ilmoitus
Työnantaja voi hakea Kelasta etuuksia ja korvauksia, kun työterveyspalvelut on järjestetty tai kun työntekijä on sairaana, perhevapaalla tai kuntoutuksessa. Lähes kaikki työnantajan hakemukset ja ilmoitukset voi tehdä verkossa työnantajien asiointipalveluissa. Jos työnantajalla ei ole mahdollisuutta tehdä hakemusta tai ilmoitusta verkossa, sen voi tehdä tulostettavalla pdf-lomakkeella.
Ennen kuin täytät hakemuksen, lue sivuiltamme, milloin kyseistä etuutta tai korvausta voi saada. Etuuksista ja korvauksista kertovilla sivuilla on myös tarkemmat hakuohjeet. Tarvittaessa voit kysyä asiakaspalvelustamme neuvoa hakemiseen liittyvissä asioissa.
Työntekijöitä koskeviin etuushakemuksiin ja -ilmoituksiin tarvittavat liitteet voi toimittaa Kelaan Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Lisäksi liitteitä voi toimittaa postitse tai suojatulla sähköpostilla.
Lääkärintodistusta ei pidä lähettää liitteenä, jos siinä lukee “Tämä todistus on välitetty Kelaan”. Tällainen lääkärintodistus on jo terveydenhuollosta sähköisesti välitetty Kelaan.
Jos hakemuksesta puuttuu tietoja, Kela pyytää tarvittavat lisäselvitykset. Selvityksen voi antaa postitse, suojatulla sähköpostilla tai puhelimitse. Jos selvitys koskee päivärahoja tai vuosilomakustannus- tai perhevapaakorvauksia, työnantaja voi vastata selvityspyyntöön Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa.
Päivärahaa sekä vuosilomakustannus- ja perhevapaakorvauksia koskevissa asioissa työnantaja voi ilmoittaa ja muuttaa tilinumeron Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa tai lomakkeella Y122 (pdf). Kun työnantaja hakee työterveyshuollon korvauksia, tilinumero täytyy ilmoittaa hakemuksessa.
Osoitteenmuutoksista ei tarvitse ilmoittaa Kelaan. Osoite kannattaa kuitenkin päivittää yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) tietoihin (ytj.fi). Kela käyttää YTJ-rekisteriin ilmoitettua osoitetta esimerkiksi päivärahojen takaisinperintätilanteissa.