Hakemus tai ilmoitus
Työnantaja voi hakea Kelasta etuuksia ja korvauksia, kun työterveyspalvelut on järjestetty tai kun työntekijä on sairaana, perhevapaalla tai kuntoutuksessa. Lähes kaikki työnantajan hakemukset ja ilmoitukset voi tehdä verkossa työnantajien asiointipalveluissa. Jos työnantajalla ei ole mahdollisuutta tehdä hakemusta tai ilmoitusta verkossa, sen voi tehdä tulostettavalla pdf-lomakkeella.
Ennen kuin täytät hakemuksen, lue sivuiltamme, milloin kyseistä etuutta tai korvausta voi saada. Etuuksista ja korvauksista kertovilla sivuilla on myös tarkemmat hakuohjeet. Tarvittaessa voit kysyä asiakaspalvelustamme neuvoa hakemiseen liittyvissä asioissa.
Huomaa, että työnantajilla on etuuksiin eri hakuajat kuin henkilöasiakkailla. Jos työnantajan hakemus tai ilmoitus viipyy pitkään, se voi viivästyttää työntekijälle kuuluvan etuuden maksamista.
Hakemusten liitteet voi toimittaa Kelaan postitse tai suojatulla sähköpostilla. Toistaiseksi työnantajien asiointipalveluissa ei voi lähettää liitteitä. Lääkärintodistusta ei tarvitse lähettää, jos se on välitetty Kelaan suoraan terveydenhuollosta (kanta.fi). Työntekijä voi lähettää lääkärintodistuksensa myös itse OmaKelassa.
Jos hakemuksesta puuttuu tietoja, Kela pyytää tarvittavat lisäselvitykset. Selvityksen voi antaa postitse, suojatulla sähköpostilla tai puhelimitse. Jos selvitys koskee päivärahoja tai vuosilomakustannus- tai perhevapaakorvauksia, työnantaja voi vastata selvityspyyntöön Työnantajan asiointipalvelussa.
Päivärahaa sekä vuosilomakustannus- ja perhevapaakorvauksia koskevissa asioissa työnantaja voi ilmoittaa ja muuttaa tilinumeron Työnantajan asiointipalvelussa tai lomakkeella Y122 (pdf). Kun työnantaja hakee työterveyshuollon korvauksia, tilinumero täytyy ilmoittaa hakemuksessa.
Osoitteenmuutoksista ei tarvitse ilmoittaa Kelaan. Osoite kannattaa kuitenkin päivittää yritys- ja yhteisötietojärjestelmän (YTJ) tietoihin (ytj.fi). Kela käyttää YTJ-rekisteriin ilmoitettua osoitetta esimerkiksi päivärahojen takaisinperintätilanteissa.