Flyttanmälan och ansökan om stöd
Meddela om flytt
När du flyttar till Finland ska du göra en flyttanmälan till
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata:
www.dvv.fi/flytt (inte lättläst)
Om du behöver uppehållstillstånd ska du ansöka om det från Migrationsverket innan du flyttar till Finland:
www.migri.fi (inte lättläst)
Om du ansöker om FPA-stöd eller FPA-kort ska du meddela FPA att du flyttar.
Du kan göra det på nätet eller på blankett Y77.
Meddela FPA om din flytt
också då du flyttar från Finland
och får pension eller annat stöd från FPA.
Ansök om FPA-stöd
Anmäl flytten och ansök om FPA-stöd på nätet www.fpa.fi/mittfpa (inte lättläst).
Läs i ansökan vilka bilagor som du måste lägga till din ansökan. Du kan skicka bilagorna på nätet
Du kan också ansöka om stöd med en blankett som du får på FPA-byrån eller på nätet:
www.fpa.fi/blanketter (inte lättläst)
FPA:s postadress är
FPA
PB 10
00056 FPA
Du kan sköta nästan alla dina FPA-ärenden också per telefon. FPA betjänar på svenska, finska, engelska och samiska.
Du får ett beslut från FPA
Om du får stöd från FPA eller om du har ansökt om stöd får du ett beslut i MittFPA. Du kan också få beslutet per post,
om du inte avstått från papperspost.
I beslutet står det hur mycket stöd du får, motiveringarna för beslutet och när stödet betalas ut. Du får ett beslut även om du inte kommer att få något stöd från FPA.
Mer information
FPA:s center för internationella ärenden (inte lättläst) ger information om att flytta till eller från Finland.
Information om hälso- och sjukvård i Finland och utomlands får du på nätet: www.eu-halsovard.fi (inte lättläst) eller per e-post till yhteyspiste@fpa.fi
Information om FPA-stöd på olika språk: InfoFinland .