Miten tuen määrä lasketaan? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Miten tuen määrä lasketaan?

Yleisen asumistuen määrä lasketaan näin:

Asumismenoista vähennetään ensin perusomavastuuosuus. Asumistuki on 70 prosenttia jäljelle jäävästä hyväksyttävästä summasta.

Arvioi laskurin avulla, kuinka paljon voit saada asumistukea (yleiskielellä).

Esimerkki

Jaakko asuu yksin vuokra-asunnossa Turussa. Asunnon vuokra on 700 euroa kuukaudessa. Jaakon tulona on työttömyyspäiväraha, joka on 800 euroa kuukaudessa. Jaakon perusomavastuu on 19,50 euroa kuukaudessa.

Jaakon asumismenoina voidaan hyväksyä enintään 447 euroa kuukaudessa. Asumistuen määrä lasketaan enimmäisasumismenojen mukaan. Sitä ei lasketa Jaakon vuokran eli 700 euron perusteella.

Jaakon asumistuki on 70 prosenttia enimmäisasumismenoista, joista on ensin vähennetty perusomavastuu. Kun Jaakon enimmäisasumismenoista eli 447 eurosta vähennetään perusomavastuu eli 19,50 euroa, saadaan 427,50 euroa.

Jaakon asumistuki on 70 prosenttia 427,50 eurosta eli 0,7 × 427,50 = 299,25 euroa kuukaudessa.

Jaakko maksaa asumisesta itse 400,75 euroa kuukaudessa (700 euroa – 299,25 euroa = 400,75 euroa).

Lue lisää

Sivu päivitetty 3.3.2025