Miten tulot vaikuttavat yleiseen asumistukeen? | Selkokieli | KelaSiirry sisältöön

Miten tulot vaikuttavat yleiseen asumistukeen?

Tulosi vaikuttavat siihen, paljonko voit saada yleistä asumistukea.

Perusomavastuu

Ennen kuin lopullinen asumistuki on selvillä, asumismenoista vähennetään perusomavastuu. Perusomavastuun määrään vaikuttavat

  • aikuisten ja lasten lukumäärä ruokakunnassa
  • ruokakunnan bruttotulot kuukaudessa.

Mitä ovat bruttotulot?

Bruttotulot ovat tuloja, joista ei ole vähennetty veroja.

Mitä suuremmat tulot ovat, sitä suurempi on perusomavastuu. Jos tulot ovat hyvin pienet, perusomavastuuta ei ole lainkaan.

Tulot

Asumistuen määrään vaikuttavat

  • ansiotulot (esimerkiksi palkkatulo)
  • pääomatulot (esimerkiksi vuokratulot ja talletusten korot)
  • useat tuet (esimerkiksi työmarkkinatuki, opintoraha, eläkkeet ja sairauspäiväraha).

Asumistuen määrään eivät vaikuta

  • tietyt tuet (esimerkiksi toimeentulotuki, lapsilisä, opintorahan huoltajakorotus tai omaishoidon tuki)
  • opintolaina
  • ruokakunnan alaikäisen lapsen tulot
  • satunnaiset tulot (esimerkiksi perintö tai lahja).

Sinun täytyy ilmoittaa kaikki tulosi asumistukihakemuksessa.

Kela saa tietoja sinulle maksetuista palkoista myös tulorekisteristä.

Muista ilmoittaa Kelaan, jos tulosi suurenevat tai pienenevät.

Aikaisemmin aivan kaikki ansiotulot eivät vaikuttaneet asumistukeen. Sitä kutsuttiin ansiotulovähennykseksi. Ansiotulovähennystä ei ole tehty enää 1.4.2024 jälkeen, koska laki muuttui. Nyt siis kaikki ansiotulosi vaikuttavat asumistukeen.

Lue lisää tulojen vaikutuksesta asumistuen määrään (yleiskielellä).

Lue lisää

Sivu päivitetty 12.12.2024