Tukea asumismenoihin
Voit saada Kelasta asumistukea, jos tulosi ovat pienet.
Näillä sivuilla kerrotaan yleisestä asumistuesta. Yleisen asumistuen tarkoitus on auttaa sinua asumismenojesi kanssa.
Kuka voi saada yleistä asumistukea?
Yleistä asumistukea voidaan maksaa yhdelle henkilölle tai useamman henkilön ruokakunnalle.
Mikä on ruokakunta?
Ruokakunta tarkoittaa henkilöitä, jotka asuvat pysyvästi samassa asunnossa. Tavallisesti ruokakunta on aviopari, avopari tai perhe. Myös yksi henkilö voi olla ruokakunta.
Voit saada yleistä asumistukea, jos asut
- vuokra-asunnossa
- asumisoikeusasunnossa
- osaomistusasunnossa.
1.1.2025 alkaen yleistä asumistukea ei voi enää saada omaan osakeasuntoon tai omaan omakotitaloon. Tämä johtuu siitä, että laki on muuttunut.
Kelasta voi saada asumiseen myös eläkkeensaajan asumistukea, opintotuen asumislisää tai sotilasavustuksen asumisavustusta. Näistä tuista kerrotaan omilla sivuillaan.
Yleensä voit saada vain yhtä asumisen tukea kerrallaan.
Huomio
1.8.2025 alkaen opiskelijat eivät enää saa yleistä asumistukea vaan opintotuen asumislisää. Tämä muutos ei koske opiskelijoita, jotka asuvat oman tai puolisonsa lapsen kanssa.