Boka telefontid för din kund
Om din kund har en komplicerad livssituation eller många ärenden att reda ut kan du boka en tid till FPA:s telefonservice för kundens del. När du bokar tid kan du även meddela om kunden behöver tolkning. Boka tid på nätet.
På kundens begäran kan du också kontrollera eller avboka en tid som bokats tidigare. Det är också möjligt att göra detta på nätet.
Du kan boka en telefontid till FPA för din kund om följande saker är i sin ordning:
- Din organisation har beviljat dig Suomi.fi-fullmakten ”Boka tid för att uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner”.
- Din organisations FO-nummer har förts in i FPA:s register.
- Du har ett identifikationsverktyg för stark autentisering, t.ex. personliga nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
- Du har tillstånd av kunden att boka tid och kontrollera kontaktuppgifterna.
- Du har kundens personbeteckning.
Så här bokar du telefontid för din kund
- Logga in i tidsbokningssystemet.
- Välj punkten Sköt arbetsrelaterade ärenden och välj den organisation för vilken du sköter ärenden.
- Godkänn villkoren för att sköta arbetsrelaterade ärenden. Så här försäkrar du att du har kundens tillstånd till att kundens uppgifter behandlas.
- Fyll i uppgifterna för bokningen, välj en lämplig tidpunkt för kunden och fyll i kundens person- och kontaktuppgifter. Om kunden behöver en tolk, meddela detta i samband med bokningen.
- Bekräfta bokningen.
- Kom ihåg att logga ut ur tidsbokningssystemet när du är klar.
Obs.! Boka tid åt en kund i taget. Logga ut och på nytt in i systemet innan du bokar tid åt en annan kund.