Osassa perustoimeentulotuen päätöksistä on ollut puutteellinen ohje oikaisuvaatimuksen tekemiseen
Osassa Kelan 17.3.–22.3.2024 antamissa perustoimeentulotuen päätöksistä on ollut puutteellinen ohje oikaisun tekemiseen. Puutteellisen ohjeen on saanut noin 7 000 asiakasta. Virhe on korjattu 22.3.2024.
Teknisen virheen vuoksi osasta Kelan antamista perustoimeentulotuen päätöksistä on puuttunut tarkat ohjeet siihen, miten asiakas voi pyytää päätöksen muutosta eli tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätöksessä olleesta liitteestä on puuttunut esimerkiksi päivämäärä, johon mennessä oikaisuvaatimus on toimitettava Kelaan. Ohjeessa on ilmoitettu ainoastaan osoitteet, joihin asiakas voi oikaisuvaatimuksen toimittaa.
Puutteellisen ohjeistuksen sai noin 7 000 asiakasta, jotka saivat perustoimeentulotuen päätöksen 17.3.–22.3.2024.
– Virhe huomattiin Kelassa torstaina, ja se korjattiin heti. Olemme pahoillamme, että osa asiakkaista on saanut puutteelliset ohjeet, Kelasta pahoitellaan.
Asiakkaan ei tarvitse olla yhteydessä Kelaan puutteellisen ohjeen takia. Jos Kelan tekemä toimeentulotuen päätös on asiakkaan mielestä virheellinen, hänen kannattaa ensin hakea tarkistusta ottamalla yhteyttä Kelaan ja kertomalla virheestä päätöksessä. Kelassa päätös voidaan tarkistaa, jos siinä on selkeä virhe tai jos päätös on tehty puutteellisten tietojen perusteella. Asian tarkistaminen Kelassa on nopeampaa kuin oikaisuvaatimuksen käsittely. Jos päätöstä ei voida korjata Kelassa, asiakas voi tehdä oikaisuvaatimuksen.
Puutteellinen ohje ei estä oikaisuvaatimuksen tekemistä. Puutteellisen ohjeen saaneet asiakkaat voivat tarvittaessa pyytää uuden ohjeen soittamalla Kelaan tai asioimalla Kelan palvelupisteellä. Oikaisuvaatimusaika alkaa kulua vasta, kun asiakas on saanut oikeanlaisen ohjeen.
Suurin osa asiakkaista on saanut päätöksen mukana oikean ohjeen oikaisuvaatimuksen tekemiseen. Liite on oikea, jos oikaisuvaatimusohjeessa on mainittu päivämäärä, johon mennessä oikaisuvaatimus on viimeistään toimitettava Kelaan.
Lue lisää