Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy | KelaSiirry sisältöön
Tiedote

Kelan chattipalvelu kumppaneille ja työnantajille päättyy

Julkaistu 20.2.2025

Kela tarjoaa kumppaneilleen ja työnantaja-asiakkailleen monia asiointitapoja verkosta puhelimeen. Myös viranomaisten välinen tiedonvaihto helpottaa yhteisen asiakkaan auttamista. Kela kehittää palveluja vastaamaan paremmin eri asiakkaiden tarpeita. Kumppanien ja työnantajien chattipalvelu nykymuotoisena päättyy 28.2.

Kelan tavoitteena on asiakaslähtöinen ja asiakkaan tarpeet huomioiva palvelu. Selvitämme parhaillaan, millaiset palvelut palvelevat parhaiten kumppani- ja työnantaja-asiakkaitamme. Chattipalvelu korvataan jatkossa muilla palveluilla. Chatissä kumppaneita ja työnantajia on neuvottu yleisellä tasolla.

Palvelemme kumppaneita ja työnantajia puhelimitse ja kiireettömissä asioissa suojatulla sähköpostilla. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa kumppanien ja työnantajien asiointipalveluissa. Tarvitset Suomi.fi-valtuudet asiointipalveluiden käyttöön. Saat tunnistautumistavan ja valtuudet omalta organisaatioltasi.

Näin Kela palvelee kumppaneita

Kelan viranomaislinja palvelee kumppania puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235. Viranomaislinjalla saat vastauksia kysymyksiin etuuksien perusteista, hakemismenettelystä, asian käsittelyvaiheesta, etuuden määrästä ja maksamisesta. Kaikki kumppanien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.

Voit myös varata asiakkaallesi Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voit myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.

Kelan etuustietopalvelu Kelmusta voit tarkistaa tiedot esimerkiksi asiakkaasi etuuksista, maksuista ja lääkekatosta. Palvelua voivat käyttää Suomi.fi-valtuudella ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.

Löydät kaikki kumppanien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.

Näin Kela palvelee työnantajia

Kelan asiantuntijat neuvovat työnantajalinjalla puhelimitse ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 241 perhe-etuuksiin, sairauspäivärahoihin, kuntoutusrahaan ja kuntoutukseen liittyvissä kyselyissä. Työnantajalinjalla voit kysyä hakemisesta, lisäselvityksistä ja siitä, miten palkkatiedot ilmoitetaan eri etuuksiin. Kaikki työnantajien palvelunumerot löydät verkkosivuiltamme.

Kiireettömissä asioissa työnantajan edustaja voi olla yhteydessä suojatulla sähköpostilla. Suojatulla sähköpostilla voit lähettää Kelaan liitteitä tai kysyä neuvoa. Suosittelemme, että käytät Kelan omaa suojattua sähköpostia.

Sairastamiseen, vanhempainvapaisiin tai kuntoutusrahaan liittyvät työnantajan hakemukset ja lisäselvitykset voit toimittaa Kelaan Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa. Palvelusta näet maksu- ja päätöstiedot ja lisäksi voit ilmoittaa ulkomailla työskentelystä.

Löydät kaikki työnantajien asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina sivultamme.

Lue lisää

Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen

Sivu päivitetty 20.2.2025