Hjälp med kundhandledningen när FPA-förmånerna ändras | FPAGå till innehållet
Artikel
Hjälp med kundhandledningen när FPA-förmånerna ändras
Publicerad 7.3.2024
År 2024 för med sig fler ändringar än vanligt i beloppen och villkoren för FPA:s förmåner. En del av ändringarna trädde i kraft i början av året, en del träder i kraft senare i år och ytterligare en del kommer att träda i kraft i början av 2025.
FPA har i uppgift att verkställa de ändringar i lagstiftningen som riksdagen godkänner. När ändringarna träder i kraft informerar vi våra kunder och samarbetspartner om dem. Vi sammanställer information om ändringarna på fpa.fi.
På den här sidan har vi samlat material om ändringarna som stöd för det arbete som våra samarbetspartner utför. Här finns också länkar till våra tjänster för privatpersoner och samarbetspartner.
De kommande åren för med sig fler ändringar än vanligt i FPA:s förmåner. Ändringarna är listade enligt det datum då de träder i kraft. Du hittar mer information om de aktuella ändringarna på webbsidorna för privatpersoner:
I och med att folkpensionsindexet höjdes steg pensionerna, handikappbidragen, fronttilläggen och det grundläggande utkomststödet med 5,9 %.
Antalet självriskdagar i samband med arbetslöshetsförmånerna ökade från 5 till 7.
Semesterersättningar som betalas ut när ett heltidsarbete upphör började inverka på när en arbetslöshetsförmån börjar betalas ut.
Studiepenningens försörjarförhöjning höjdes.
Nya förfallodagar trädde i kraft för hälsovårdsavgiften för studerande. Examensstuderande från EU- och EES-länder, Schweiz, Storbritannien och Nordirland befrias från att betala hälsovårdsavgiften.
Minimibeloppet av rehabiliteringspenning för unga och rehabiliteringspenning som betalas för tid med yrkesinriktad rehabilitering sänktes. Grunderna för fastställandet av rehabiliteringspenning för yrkesinriktad rehabilitering samordnades med den övriga rehabiliteringspenningen.
FPA-ersättningen för besök hos privata läkare höjdes.
Årssjälvrisken för läkemedel höjdes enligt index.
En del av barnbidragen höjdes.
Det allmänna bostadsbidraget sänktes. De maximala boendeutgifter som beaktas i Helsingfors i det allmänna bostadsbidraget sänktes.
Ändringarna gällande de boendeutgifter som godtas i samband med utkomststöd trädde i kraft.
Det skyddade beloppet på 300 euro i anslutning till arbetslöshetsförmåner slopades.
Barnförhöjningarna i anslutning till arbetslöshetsförmåner slopades.
Barnbidraget för barn under 3 år höjdes.
Studielånsbeloppet höjs. Studerande på andra stadiet kommer att kunna lyfta studielån i 4 poster per läsår.
Därutöver har regeringen föreslagit att alterneringsledigheten och vuxenutbildningsstödet slopas. Om riksdagen godkänner ändringen kommer den alterneringsledighetsersättning som FPA betalar ut också att slopas.
Arbetsvillkoret för löntagare som beaktas i samband med arbetslöshetsförmånerna förlängs till 12 månader och börjar intjänas utifrån löneinkomsten.
Dessutom planerar regeringen att de inkomstrelaterade arbetslöshetsförmånerna ska graderas och att lönesubventionerat arbete inte längre ska tillgodoräknas i arbetsvillkoret från 1.9.2024.
Det är inte längre möjligt att få allmänt bostadsbidrag för en ägarbostad.
Räntor på bostadslån för en bostadsrättsbostad kommer inte längre att godkännas som boendeutgifter i det allmänna bostadsbidraget.
Inspelningar från webbseminariet 24.1.2024
Från april kommer det många förändringar i det allmänna bostadsbidraget, arbetslöshetsförmånerna och utkomststödet. Vi berättade om ändringarna på ett webbseminarium för samarbetspartner. Inspelningarna har textning på svenska.
Information och material som stöd för kundhandledning
På fpa.fi samlar vi material som kan vara nyttigt när du handleder kunder. Du hittar även webbsidor på lätt svenska. Dessutom har vi tagit fram ett separat infoblad om förändringarna i det allmänna bostadsbidraget, arbetslöshetsförmånerna och utkomststödet. Infobladet finns på många språk.
Infoblad om ändringar i grundtrygghetsförmånerna
Infobladet innehåller information om ändringarna i det allmänna bostadsbidraget, arbetslöshetsförmånerna och utkomststödet.
I FPA:s lättlästa broschyrer och infoblad presenteras den viktigaste informationen om FPA-förmånerna klart och enkelt, men alla detaljer finns inte med.
Man kan fritt ladda ner webbversionerna av infobladen och broschyrerna och använda dem i kundarbetet. Samarbetspartner kan också beställa tryckta infoblad och broschyrer per e-post på adressen lomakevarasto@kela.fi. Man kan också skicka ett e-postmeddelande om man vill byta antalet broschyrer som beställs eller leveransadress.
FPA:s förmånsanvisningar är i första hand avsedda för internt bruk som stöd för handläggarna. Ändå använder många samarbetspartner dem som stöd i det egna arbetet.
Vi uppdaterar regelbundet anvisningarna, men kan inte i alla situationer garantera att det är uppdaterade.
FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu för samarbetspartner
I förmånsdatatjänsten Kelmu kan man till exempel kontrollera uppgifter om kundens förmåner, skicka handlingar som hänför sig till det grundläggande utkomststödet till FPA för kundens räkning samt lämna in betalningsyrkanden till FPA.
För att du ska kunna använda tjänsten krävs att du har en lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA.
Om du behöver uppgifter som gäller en kund och du saknar lagstadgad rätt att få uppgifter, krävs det att kunden själv ger FPA sitt samtycke till att uppgifterna lämnas ut.
Kunden kan ge sitt muntliga samtycke per telefon eller i samband med ett besök. Samtycken som ges muntligt gäller alltid endast ett specifikt ärende.
Man måste be ett skriftligt samtycke av kunden varje gång utredningen av kundens situation kräver ett längre samarbete mellan olika myndigheter. Du kan be att kunden ger sitt samtycke på den allmänna samtyckesblanketten Y100r.
Information om kommunernas servicepunkter finns i tjänsten Suomi.fi. Vid en del servicepunkter kan kunden använda en dator för att via FPA:s distansservice få bild- och ljudkontakt med en sakkunnig vid FPA. Via distansservicen kan kunden sköta samma ärenden som på FPA:s serviceställen.
Om en kund behöver tolkning
Du kan boka tolkning för kunden samtidigt som du bokar telefontid.
Tidigare har man kunnat få expresstolkning vid serviceställena och i telefonservicen, men för närvarande är detta inte möjligt.
Kom ihåg följande om du behöver information om din klient
På vilka grunder kan en yrkesperson få information från FPA om vilka förmåner en klient får? Hur kan man själv försäkra sig om att man får den information som behövs? Vi samlade tips för yrkespersoner om hur man får tillgång till uppgifter.