Så här ansöker du om en förmån från FPA
I allmänhet ska du själv ansöka om förmåner från FPA. Endast sjukvårdsersättningar, läkemedelsersättningar och reseersättningar kan beviljas utan ansökan som så kallad direktersättning.
Innan du ansöker
Innan du ansöker om en förmån:
- läs mer på webbsidorna om förmånen i fråga
- kontrollera med hjälp av räknaren om du har möjlighet att få förmånen
- ta reda på vilka ytterligare uppgifter eller handlingar som behövs som bilagor till ansökan
- kontakta vid behov vår kundservice.
Ansökan
Det finns olika ansökningsblanketter för de olika förmånerna. Nästan alla FPA-förmåner kan sökas i MittFPA. Om det inte finns någon elektronisk ansökan för förmånen ska man använda en ansökningsblankett. Många blanketter kan också skickas i MittFPA eller blanketterna kan skickas till FPA per post. Se närmare anvisningar om ansökan på sidorna för de olika förmånerna.
Fyll i ansökan så bra du kan och bifoga de bilagor som behövs. När handläggaren har de uppgifter och handlingar som behövs för att fatta ett beslut går handläggningen av din ansökan smidigt.
Om du inte kan göra en skriftlig ansökan kan ansökan göras per telefon eller på något av våra serviceställen. Du kan också ge någon annan person fullmakt att sköta dina FPA-ärenden. Läs mer om att sköta ärenden med fullmakt.