Ansökan eller anmälan
Arbetsgivare kan ansöka om förmåner och ersättningar hos FPA när arbetsgivaren har ordnat företagshälsovårdstjänster eller när arbetstagare är sjuka, familjelediga eller deltar i rehabilitering. Nästan alla ansökningar och meddelanden kan lämnas elektroniskt på nätet i de olika e-tjänsterna för arbetsgivare. Om arbetsgivaren inte har möjlighet att lämna sina ansökningar eller meddelanden på nätet går det bra att använda en utskrivbar pdf-blankett.
Innan du fyller i en ansökan, läs då på vår webbplats i vilka situationer det är möjligt att få förmånen eller ersättningen i fråga. Ta gärna del av närmare anvisningar på de sidor som gäller respektive förmån eller ersättning. Vid behov kan du vända dig till vår kundservice för att få råd i frågor som gäller ansökan.
Bilagor till ansökningar kan skickas till FPA per post eller skyddad e-post. Det är ännu inte möjligt att skicka bilagor i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Något läkarintyg behöver inte lämnas in om det har förmedlats till FPA direkt från hälso- och sjukvårdens system (kanta.fi). En arbetstagare kan också själv skicka in sitt läkarintyg i e-tjänsten MittFPA.
Om det saknas uppgifter i ansökan ber FPA om tilläggsutredningar. Utredningen kan lämnas per post, skyddad e-post eller telefon. Om utredningen gäller dagpenningar eller ersättningar för semesterkostnader eller familjeledigheter, kan arbetsgivaren besvara begäran om utredning i dagpennings- och ersättningstjänsten.
I fråga om dagpenningar eller ersättningar för semesterkostnader och familjeledigheter kan arbetsgivaren meddela eller ändra kontonummer antingen i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare eller på blankett Y 122r (pdf). När arbetsgivaren ansöker om ersättning för företagshälsovård ska kontonumret anges i ansökan.
Adressändringar behöver inte meddelas FPA. Uppdatera dock adressen i Företags- och organisationsdatasystemet (FODS, ytj.fi). FPA använder adressen i FODS bland annat i samband med återkrav av dagpenningar.