Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare | Arbetsgivare | FPAGå till innehållet

Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

FPA:s e-tjänst för arbetsgivare heter nu Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

FPA:s e-tjänst för arbetsgivare förnyades 2.12.2024. Samtidigt ändrades tjänstens namn till Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. I Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare fungerar samma Suomi.fi-fullmakter som tidigare i e-tjänsten för arbetsgivare.

Läs mer.

Om du inte är en ansvarsperson i organisationen behöver du en Suomi.fi-fullmakt för att uträtta ärenden i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Du kan endast utföra sådana uppgifter i tjänsten som du har fullmakt för. De fullmakter som behövs får du av din egen organisation.

En ansvarsperson i organisationen kan använda alla funktioner i tjänsten utan fullmakt. 

I Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare kan du göra ansökningar och anmälningar som gäller följande förmåner:

  • sjukdagpenning, partiell sjukdagpenning, rehabiliteringspenning, dagpenning vid smittsam sjukdom, donationsdagpenning
  • föräldradagpenningar, familjeledighetsersättning, ersättning för semesterkostnader, partiell eller flexibel vårdpenning, specialvårdspenning.

Därtill kan du till exempel skicka tilläggsuppgifter, kontrollera betalnings- och beslutsuppgifter eller anmäla arbete utomlands. 

Det är ännu inte möjligt att skicka bilagor i dagpennings- och ersättningstjänsten. Skicka bilagorna i stället via skyddad e-post eller per post till adressen Folkpensionsanstalten, PB 26, 00056 FPA. Det blir möjligt att skicka bilagor i tjänsten under våren 2025. Vi ger mer information om det här år 2025.

Logga in i tjänsten med dina personliga nätbankskoder, mobilcertifikat, certifikatkort, eller med identifieringstjänsten Finnish authenticator för utländska medborgare.

Har du sparat adressen till dagpennings- och ersättningstjänsten i dina favoriter? Adressen ändrades 12.12. Logga in i tjänsten med den nya adressen.

Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

Logga in

Vid skötseln av dagpenningsärenden kan du också använda Skatteförvaltningens tjänster Ilmoitin.fi och inkomstregistret.

Om du har problem med att logga in i tjänsten, läs anvisningarna.

Anvisningar för Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare

Du kan göra en förmånsansökan i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Gör ansökningar och anmälningar. Förmåner kan sökas av en person som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande. Ansvarspersoner inom företag och föreningar kan utifrån sin ställning göra ansökningar utan fullmakt.

Ange löner i de fält som är avsedda för detta. I tjänsten ges anvisningar för hur lönerna ska anges.  Ange bruttolönen utan lönebikostnader.

Ange inte semesterlön eller övertidsledighet eller sparad ledighet som lön för sjukdomstid, föräldraledighet eller rehabiliteringstid, eftersom dagpenningen för sådan tid betalas till arbetstagaren.

Inom vissa branscher ändras den lön som betalas för sjukdomstid till dellön om frånvaron bli långvarig. Om man med arbetsgivarens ansökan om sjukdagpenning söker dagpenning både för tiden med full lön och för tiden med dellön (t.ex. 2/3), ska dessa anges på separata rader. Löner kan anmälas av en person som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande.

Frånvaro utan lön behöver inte anmälas till FPA. FPA får uppgifterna från inkomstregistret eller av arbetstagaren själv. Anmäl frånvaro utan lön endast om det finns en särskild orsak, såsom att FPA särskilt har begärt uppgift om huruvida lön har betalats under frånvaron. I så fall kan du göra en anmälan i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Lämna tilläggsuppgifter. Alternativt kan du meddela uppgifterna genom att ringa servicenumret för arbetsgivare (mån–fre kl. 9–15, tfn 020 692 239) eller per skyddad e-post (tyonantajat.liitteet@kela.fi).

Bilagor till ansökningar kan skickas till FPA per post eller skyddad e-post. Det är ännu inte möjligt att skicka bilagor i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Något läkarintyg behöver inte lämnas in om det har förmedlats till FPA direkt från hälso- och sjukvårdens system (kanta.fi). En arbetstagare kan också själv skicka in sitt läkarintyg i e-tjänsten MittFPA.

De förmånsbeslut som FPA har meddelat arbetsgivaren kan läsas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Om arbetsgivaren inte har avstått från beslut i pappersform, skickas besluten också per post. Granskning av beslutsuppgifter kräver en fullmakt som är avsedd för ändamålet.

En arbetsgivare som vill avstå från beslut i pappersform ska ge sitt samtycke till detta i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare. Samtycket kan ges av en sådan representant för arbetsgivaren som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande.

Du kan meddela kontonummer i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Uppdatera uppgifter om arbetsgivaren. Kontonumret kan meddelas av en person som har ärendefullmakten Meddela kontonummer för utbetalning av förmåner i samband med anställningsförhållande.

Om FPA ber arbetsgivaren om en tilläggsuppgifter kan den lämnas in i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Lämna tilläggsuppgifter. Tilläggsutredningen kan ges av en person som har ärendefullmakten Ansöka om förmåner i samband med anställningsförhållande. Ansvarspersoner inom företag och föreningar kan utifrån sin ställning lämna tilläggsuppgifter utan fullmakt.

Vad ska jag göra om ansökan har gjorts med fel FO-nummer för arbetsgivaren eller fel personbeteckning på arbetstagaren?

Ange de uppgifter som behöver rättas i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare under Lämna tilläggsuppgifter. Lämna tilläggsutredningen med samma arbetsgivar- och arbetstagaruppgifter som du använde i den första ansökan. Skriv till exempel så här: ”Ansökan om rehabiliteringspenning som skickades i dag kl. 13.45 är felaktig. Vänligen ta bort ansökan, eftersom personbeteckningen är fel.”

Gör efter detta en ny ansökan på normalt sätt med rätt uppgifter om arbetsgivare och arbetstagare.

Utifrån tilläggsutredningen tar vi bort de felaktiga uppgifterna från dagpennings- och ersättningstjänsten.

Vad ska jag göra om felet gäller det lönebelopp som anmälts, den avlönade frånvarotiden eller kontonumret?

Om lönebeloppet eller den avlönade frånvarotiden har angetts felaktigt ska du göra en ny ansökan med korrekta uppgifter. Lämna också in en tilläggsutredning i Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare genom att välja Lämna tilläggsuppgifter. Skriv till exempel så här gällande den felaktiga ansökan: ”Ansökan om rehabiliteringspenning som skickades i dag kl. 13.45 är felaktig. En ny, ersättande ansökan har lämnats in i dag.” Om det kontonummer som har meddelats i ansökan är felaktigt, kan du meddela korrekt kontonummer i tjänsten under Uppdatera uppgifter om arbetsgivaren. 
 

Nedan finns länkar till anvisningar på engelska. Anvisningarna innehåller närmare information om hur identifieringstjänsten Finnish Authenticator används och anvisningar om hur man sköter ärenden som en utländsk anställd eller ett utländskt företag.

Instruktionsvideor för Dagpennings- och ersättningstjänsten för arbetsgivare (textning på svenska)  

Läs mer

 

Senast ändrad 18.12.2024