Ilmoitin.fi-tjänsten för arbetsgivare
Användningen av eSARA-filer som skickas via tjänsten Ilmoitin.fi upphör hösten 2025. Vi rekommenderar att stora arbetsgivare redan nu förbereder sig för att ansöka om förmåner i inkomstregistret.
Ilmoitin.fi är en webbtjänst som administreras av Skatteförvaltningen. Via tjänsten kan man skicka in arbetsgivarens ansökningar och anmälningar som eSARA-filer till FPA. Om de ändringar som behövs för att eSARA-filer ska kunna skapas har gjorts i lönesystemet kan du hämta uppgifterna om flera arbetstagare och skicka dem via Ilmoitin.fi på en gång.
För att kunna använda e-tjänsterna för arbetsgivare behöver du Suomi.fi-fullmakt för den specifika e-tjänsten. Du får de Suomi.fi-fullmakter du behöver av din egen organisation.
Via tjänsten kan du sända ansökningar och anmälningar (XML-filer) som gäller
- arbetsgivarens dagpenningsförmåner
- semesterersättning och
- familjeledighetsersättning.
Innan du börjar använda tjänsten ta reda på av programleverantören om det går att skapa eSARA-filer med löneprogrammet (xml).
Du kan identifiera dig med dina personliga nätbankskoder, med mobil-ID eller med certifikatkort.
Så här skickar du anmälningar och ansökningar
- Hämta uppgifterna om arbetstagarna ur lönesystemet och skapa en fil av dem.
- Kontrollera i Ilmoitin.fi-tjänsten att det inte finns fel i filen.
- Skicka filen till FPA via Ilmoitin.fi-tjänsten. Du får en kvittering om att filen har mottagits.
- Ilmoitin.fi-tjänsten överför uppgifterna till FPA och FPA processar filerna under natten. De dokument som FPA tagit emot ser du följande dag i E-tjänsten för arbetsgivare under Tidigare meddelanden.
- Via Arkivet kan du kontrollera filer som du har skickat tidigare.
Alternativt kan du skicka in ansökningar och anmälningar via FPA:s E-tjänst för arbetsgivare eller med en anmälan om löneuppgifter via inkomstregistret.