Eepos-kehittämisohjelma | Tietoa Kelasta | KelaSiirry sisältöön

 

Palveluiden ja järjestelmien kehittäminen perustuu asiakasymmärrykseen, jota Kela on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti.

Keskeisenä osana kehittämisohjelmaa Kela uudistaa etuuskäsittelyn tietojärjestelmät vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia 2030-luvun digitaalisille toimintaympäristöille. Seuraavan kymmenen vuoden aikana asiakkaiden ja kumppaneiden asiointi Kelan kanssa helpottuu merkittävästi automatisaation myötä, ja joiltain osin asioinnin tarve voi jopa poistua kokonaan.

Kehittämisohjelma parantaa Kelan toimintaa

  1. Tiedon sujuva hyödyntäminen ja parempi liikkuvuus
    Kelassa tehtävät tekniset ratkaisut mahdollistavat tiedon liikkuvuuden ja siten tehokkaammat julkiset palvelut lainsäädännön rajoissa.
  2. Kelan ydintehtävien hoitaminen tietoturvallisesti, kun taloudelliset resurssit niukkenevat ja osaajista on pulaa
    Uudet ratkaisut tehostavat ja automatisoivat Kelassa tehtävää työtä. Kyky havaita väärinkäytöksiä paranee.
  3. Digitalisoituvan toimintaympäristön ja tuottavuuden vaatimuksiin vastaaminen
    Edistykselliset järjestelmät tuovat tehokkuutta ja säästöjä siinä vaiheessa, kun vanhoista järjestelmistä voidaan luopua.
  4. Sosiaaliturvan tehokas toimeenpano kaikissa olosuhteissa tulevina vuosikymmeninä
    Kelan kyky tarjota uusia palveluja paranee olennaisesti. Kela pystyy panemaan toimeen lakimuutoksia entistä nopeammin, kun etuusjärjestelmät mukautuvat uusiin tarpeisiin.

Sivu päivitetty 22.8.2024