Palveluiden ja järjestelmien kehittäminen perustuu asiakasymmärrykseen, jota Kela on viime vuosina kehittänyt voimakkaasti.
Keskeisenä osana kehittämisohjelmaa Kela uudistaa etuuskäsittelyn tietojärjestelmät vastaamaan asiakkaiden vaatimuksia 2030-luvun digitaalisille toimintaympäristöille. Seuraavan kymmenen vuoden aikana asiakkaiden ja kumppaneiden asiointi Kelan kanssa helpottuu merkittävästi automatisaation myötä, ja joiltain osin asioinnin tarve voi jopa poistua kokonaan.
Kehittämisohjelma parantaa Kelan toimintaa
- Tiedon sujuva hyödyntäminen ja parempi liikkuvuus
Kelassa tehtävät tekniset ratkaisut mahdollistavat tiedon liikkuvuuden ja siten tehokkaammat julkiset palvelut lainsäädännön rajoissa. - Kelan ydintehtävien hoitaminen tietoturvallisesti, kun taloudelliset resurssit niukkenevat ja osaajista on pulaa
Uudet ratkaisut tehostavat ja automatisoivat Kelassa tehtävää työtä. Kyky havaita väärinkäytöksiä paranee. - Digitalisoituvan toimintaympäristön ja tuottavuuden vaatimuksiin vastaaminen
Edistykselliset järjestelmät tuovat tehokkuutta ja säästöjä siinä vaiheessa, kun vanhoista järjestelmistä voidaan luopua. - Sosiaaliturvan tehokas toimeenpano kaikissa olosuhteissa tulevina vuosikymmeninä
Kelan kyky tarjota uusia palveluja paranee olennaisesti. Kela pystyy panemaan toimeen lakimuutoksia entistä nopeammin, kun etuusjärjestelmät mukautuvat uusiin tarpeisiin.