Yhden hakemuksen malli
Yhden hakemuksen mallin periaatteena on, että Kelan asiakas voi jatkossa hakea useita eri etuuksia helposti samalla kertaa yhdellä hakemuksella.
Yhden hakemuksen malli on tärkeä askel kohti asiointia sujuvoittavia ja yhä asiakaslähtöisempiä Kelan palveluita. Pidemmän aikavälin tavoitteena on parantaa sosiaaliturvan saavutettavuutta siten, että mallin mukaisesti toteutettu palvelu ohjaa asiakasta hakemaan niitä etuuksia, joihin hänellä on todennäköisesti oikeus.
Yhden hakemuksen malli on kirjattu Petteri Orpon hallituksen ohjelmaan. Mallin kehittäminen on osa sosiaaliturvan uudistamista, jonka tavoite on luoda yksi yleistuki (stm.fi).
Kehittämistyön eteneminen
Tavoitteena on, että kesään 2025 mennessä yhden hakemuksen malli on käytössä ensimmäiseksi työttömyystuen asiakkaille. Työttömyystuen lisäksi kartoitetaan asiakkaan oikeus asumistukeen, jos asiakas niin haluaa.
Tulevaisuudessa asiakas voi siis yhdellä hakemuksella hakea useita etuuksia. Yhden hakemuksen mallia on tarkoitus laajentaa asteittain koskemaan yhä useampia etuuksia.
Uudessa mallissa hakuprosessissa hyödynnetään sekä Kelasta että muilta viranomaisilta saatavaa tietoa asiakkaasta. Niinpä asiakkaalta kysytään vain välttämättömät tiedot, joita Kela ei saa muualta.
Yhden hakemuksen mallin tavoitteena on, että asiakas saa nopeasti ja helposti hoidettua kaikki ajankohtaiset Kela-asiansa yhdellä kerralla. Näin asiakas säästää aikaa ja vaivaa, minkä lisäksi päätösten saaminen voi nopeutua.
Gofore Kelan kumppanina
Kela toteuttaa yhden hakemuksen mallin valmiiden ohjelmistojen avulla. Hankinta käynnistyi keväällä 2024, ja tarjousten perusteella Kela valitsi kumppanikseen Gofore Oyj:n. Hankintatapana oli kilpailullinen neuvottelumenettely.
Yhden hakemuksen mallin vaatima kehittämistyö on osa Kelan strategista Eepos-kehittämisohjelmaa. Yhden hakemuksen malliin liittyvä hankinta on erillinen parhaillaan käynnissä olevasta laajemmasta Eepoksen hankinnasta.