Vaiheet
2020–2021
Asiakaskokemuksen kehittämistä vietiin eteenpäin erityisesti Asiakasarvo ja kestävä tuottavuus (ASKO) -kehittämisohjelman avulla. Ohjelmassa analysoitiin keskeisiä palvelutoiminnassa asiakasarvoon ja tuottavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Analyysien ja kokeilujen pohjalta havaittiin tarpeita kehittämistoimenpiteille strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
2021
Eepos-kehittämisohjelma käynnistettiin.
2021–2022
Alettiin valmistella ydinjärjestelmien uudistamista, ja teknologiapilottina toteutettiin perhevapaauudistuksen tietojärjestelmät. Pilottivaihe onnistui hyvin, mutta osoitti myös sen, että kehittämistä pitää sekä tehostaa että nopeuttaa merkittävästi. Sen perusteella käynnistettiin selvitys valmisohjelmistojen hyödyntämisestä osana uudistusta.
2023
Vuonna 2023 Kela teki markkinakartoituksen, jolla koottiin tietoa valmisohjelmistojen käyttömahdollisuuksista. Kartoitusvaiheessa käytiin merkittävä määrä markkinavuoropuheluja ja tutustuttiin laajasti kotimaisten ja ulkomaisten referenssiorganisaatioiden kokemuksiin vastaavista uudistuksista.
Aloitettiin Orpon hallitusohjelman mukainen yhden hakemuksen mallin toteuttaminen.
2024
Käynnistettiin kehittämisohjelman ensimmäisten hankintojen valmistelu.