Handläggningstid för utkomststöd | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Det förekommer problem med att skriva ut FPA:s brev Läs mer

Handläggningstid för utkomststöd

Vi handlägger din ansökan inom 7 vardagar

Vi handlägger i regel en ansökan inom 7 vardagar (måndag‒fredag) från det att vi har fått ansökan och alla bilagor som behövs. Vi handlägger ansökningar i den ordning som de kommer in.

Se den genomsnittliga handläggningstiden för utkomststöd under den senaste veckan.

Kom ihåg att lämna in bilagor

Kontrollera vilka bilagor du måste lämna in. Om det saknas bilagor i din ansökan ber vi dig lämna in dem. Vi avgör din ansökan inom 7 vardagar från det att bilagorna har kommit in. Om vi inte får de bilagor som saknas kan vi bli tvungna att avslå din ansökan.

Se bilder på hur handläggningen av ansökan framskrider

Vad ska du göra om din situation är brådskande?

Vi bedömer i samråd med dig huruvida ditt behov av utkomststöd är brådskande. Det kan till exempel handla om att du behöver köpa nödvändiga läkemedel när du skrivits ut från ett sjukhus.

  1. Lämna in en ansökan om utkomststöd och de bilagor som behövs i MittFPA redan innan du kontaktar FPA, om det är möjligt i din situation. Om ansökan och bilagorna har lämnats in går det snabbare att behandla ditt ärende.
  2. Ring vårt servicenummer 020 692 227 eller kom på besök.

Om din situation bedöms vara brådskande får du ett beslut om utkomststöd samma eller följande vardag.

Brådskande utkomststöd beviljas i regel som betalningsförbindelser. En betalningsförbindelse som är avsedd för läkemedel överförs elektroniskt från FPA till apoteken. En betalningsförbindelse avsedd för livsmedel får du på närmaste FPA-serviceställe eller, beroende på din situation, exempelvis på socialbyrån i ditt välfärdsområde.

Information på lättläst svenska och på teckenspråk 

Har du frågor?

Fråga chattbotten eller ring FPA:s kundtjänst.

020 692 227
020 692 227
Senast ändrad 17.12.2024