Handläggningen av ansökningar om grundläggande utkomststöd
FPA handlägger i regel ansökan inom 7 vardagar (måndag–fredag) från det att ansökan och alla de bilagor som behövs har kommit in till FPA.
Om din ansökan är bristfällig blir du ombedd att lämna in de bilagor som behövs för att FPA ska kunna handlägga den. I sådana fall avgörs ansökan inom 7 vardagar (mån–fre) efter att bilagorna har kommit in.
Du får ett beslut i MittFPA eller per post. Om du vill kan beslut om grundläggande utkomststöd, meddelanden om betalning av räkningar samt brev skickas endast via MittFPA. Logga in i MittFPA och markera ditt val på sidan Uppdatera dina uppgifter, under Egna uppgifter. När FPA skickar en handling enbart till e-tjänsten får du en avisering per sms eller e-post om att den nu finns i e-tjänsten. Kontrollera att din kontaktinformation är korrekt i MittFPA. Beslutet skickas fortfarande per post om det innehåller en betalningsförbindelse som inte kan skickas elektroniskt.
Handläggningen av brådskande ansökningar
Den som på grund av sin livssituation har ett brådskande behov av grundläggande utkomststöd ska ringa FPA:s servicenummer 020 692 227 eller besöka något av FPA:s serviceställen. En brådskande situation kan till exempel vara att man hotas av vräkning eller har ett brådskande behov av läkemedel efter att man skrivits ut från sjukhuset.
Om möjligt lönar det sig att göra ansökan om utkomststöd i MittFPA och lämna in de bilagor som behövs redan innan du kontaktar FPA:s kundservice. Ditt ärende kan snabbare föras framåt om du har lämnat in din ansökan och de bilagor som behövs.
FPA bedömer i samråd med dig om ditt behov av utkomststöd är brådskande. Om din ansökan bedöms vara brådskande avgörs den samma dag som den kom in till FPA eller följande vardag.
I brådskande fall kan du också få en betalningsförbindelse för läkemedel eller livsmedel. En betalningsförbindelse som är avsedd för läkemedel överförs elektroniskt från FPA till apoteket. Läs mer om betalningsförbindelse som är avsedd för läkemedel. En betalningsförbindelse som är avsedd för livsmedel kan avhämtas på närmaste FPA:s serviceställe eller enligt överenskommelse t.ex. på välfärdsområdets socialbyrå.
Kontrollera i e-tjänsten i vilket skede handläggningen av din ansökan är
I e-tjänsten kan du se om din ansökan redan har avgjorts och när förmånen kommer att betalas ut. Logga in med dina bankkoder eller med mobilcertifikat.