Anvisningar för serviceproducenter som registrerat sig
Bekanta dig med anvisningarna för serviceproducenter som har ett gällande avtal med FPA.
Bekanta dig med anvisningarna för serviceproducenter som har ett gällande avtal med FPA.
Du kan meddela klientkapaciteten för följande kalenderår 1.1–31.10. Om du inte meddelar klientkapaciteten senast 31.10 antecknas den kapacitet som gäller 30.10 innevarande år automatiskt som klientkapacitet för följande år. I så fall förbinder du dig att tillhandahålla rehabilitering för detta antal klienter. Du kan höja klientkapaciteten när som helst.
Du kan ändra följande uppgifter på sidan Avtal och registreringar:
Du kan ändra följande uppgifter på sidan Uppgifter om verksamhetsstället:
Förändringarna kräver granskning och godkännande av FPA i följande fall:
Ändringar i dessa uppgifter ska skickas till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi.
Underrätta FPA om en förändring i företagsformen minst 3 månader före förändringen.
Meddela följande uppgifter:
För att en ändring under avtalsperioden ska kunna godkännas och träda i kraft krävs det alltid att FPA godkänner den på förhand.
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Därefter kontaktar FPA dig skriftligen och meddelar huruvida förändringen godkänns.
Underrätta FPA om företagsarrangemang och företagsköp minst 3 månader före förändringen.
Meddela följande uppgifter:
För att en ändring under avtalsperioden ska träda i kraft krävs det alltid att FPA godkänner den på förhand.
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Därefter kontaktar FPA dig skriftligen och meddelar huruvida förändringen godkänns.
Underrätta FPA om gruppen får en ny medlem eller om en medlem lämnar gruppen. Meddela förändringen till FPA 3 månader innan den genomförs.
Meddela följande uppgifter:
För att en ändring under avtalsperioden ska kunna godkännas och träda i kraft krävs det alltid att FPA godkänner den på förhand.
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Därefter kontaktar FPA dig skriftligen och meddelar huruvida förändringen godkänns.
Underrätta FPA om förändringar i underleveranserna minst 3 månader före förändringen.
Meddela följande uppgifter:
För att en ändring under avtalsperioden ska kunna godkännas och träda i kraft krävs det alltid att FPA godkänner den på förhand.
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Därefter kontaktar FPA dig skriftligen och meddelar huruvida förändringen godkänns.
Underrätta FPA om förändringar i underleveranserna minst 3 månader före förändringen.
Gör en ansökan om registrering av det nya verksamhetsstället till Valvira (valvira.fi).
När du har fått ett beslut från tillsynsmyndigheten ska du meddela FPA följande uppgifter:
För att en ändring under avtalsperioden ska kunna godkännas och träda i kraft krävs det alltid att FPA godkänner den på förhand.
Skicka uppgifterna till adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi.
Därefter kontaktar FPA dig skriftligen och meddelar huruvida förändringen godkänns.
Om du flyttar till nya verksamhetslokaler ska du säga upp avtalet för det gamla verksamhetsstället i registreringssystemet. Uppsägningstiden är 60 dagar. Läs mer om uppsägning under Uppsägning av avtalet.
Registrera uppgifterna om det nya verksamhetsstället i registreringssystemet och försäkra dig om att de nya verksamhetslokalerna uppfyller alla registreringsvillkor. Läs mer: Så här registrerar du dig.
Underrätta FPA om renoveringen av lokalerna minst 3 månader innan renoveringen börjar.
Meddela följande uppgifter:
Informera klienterna på förhand om sådana ändringsarbeten som inverkar på genomförandet av klienternas rehabilitering.
För att en ändring under avtalsperioden ska kunna godkännas och träda i kraft krävs det alltid att FPA godkänner den på förhand.
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. Därefter kontaktar FPA dig skriftligen och meddelar huruvida förändringen godkänns.
Som serviceproducent ansvarar du för att den personal som genomför rehabiliteringen motsvarar det som anges i FPA:s servicebeskrivning för rehabilitering.
Om det sker förändringar i personalen och personalen därför inte uppfyller kraven i servicebeskrivningen ska du omedelbart underrätta FPA om det.
Meddela följande uppgifter:
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi. FPA kontaktar dig efter det här för att komma överens om fortsatta åtgärder.
Du kan säga upp avtalet i registreringssystemet. Uppsägningstiden är 60 dagar.
Skicka uppgifterna till FPA på adressen kuntoutus.rekisteroityminen@kela.fi.
Fakturera kostnaderna för tjänsten i enlighet med avtalet och de priser som anges i prisbilagan.
Kostnaderna för tjänsten ska faktureras inom 2 månader från det att rehabiliteringen tillhandahölls. Kontrollera till vilken adress du kan skicka rehabiliteringsredovisningarna. Om du undantagsvis lämnar in din faktura för sent ska du ange orsaken till förseningen.
Om klientens rehabilitering har inkluderat besök eller uppföljningsdagar, kan serviceproducenten fakturera kostnaderna för dessa i en eller i flera poster senast två månader efter det sista besöket eller mötet.
Ta inte ut någon klientavgift, självriskandel eller annan tilläggsavgift av klienten för rehabilitering som genomförs i enlighet med servicebeskrivningen.
FPA betalar räkningen senast 30 dagar efter att den kommit. FPA ersätter kostnaderna endast för genomförd rehabilitering. Om rehabiliteringen avbryts ersätter FPA serviceproducenten för rehabiliteringskostnaderna fram till avbrottet.
Använd vid faktureringen FPA:s blankett Redovisning av rehabiliteringskostnader KU 206r (pdf) och den klientspecifika rehabiliteringsräkningen KU 201r (pdf).
Priserna enligt avtalet justeras enligt förändringen i konsumentprisindex och förtjänstnivåindex vid den tidpunkt som anges i avtalet. När priserna ändras till följd av indexjusteringen publicerar FPA en ny prisbilaga på webbsidan för rehabiliteringstjänsten i fråga.
Prisförändringarna gäller rehabilitering som genomförs den dag som prisförändringen träder i kraft eller senare.
I servicebeskrivningen för rehabilitering anges om utvärderingen och rapporteringen av rehabiliteringens effekter gäller tjänsten i fråga. Vid utvärderingen av FPA-rehabiliteringens effekter jämför man mätresultaten i slutfasen av klientens rehabilitering med situationen i den inledande fasen av rehabiliteringen.
Läs mer
Under eller senast efter rehabiliteringen skickar FPA ut en enkät där klienterna kan ge respons på hur klientorienterad rehabiliteringen varit. FPA skickar klienten ett sms med en länk till den webbadress där enkäten kan besvaras. Klienterna besvarar enkäten anonymt. Klienten får i följebrevet till rehabiliteringsbeslutet information om möjligheten att ge respons om rehabiliteringen.
Uppmuntra klienterna att ge respons.
FPA ordnar tolkning till och från främmande språk samt tolktjänster för personer med hörselskada, syn- och hörselskada eller talskada.