Tiliotteet toimeentulotuessa | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Toimita tiliote, kun haet toimeentulotukea

Kun haet toimeentulotukea, sinun täytyy toimittaa hakemuksen liitteenä tiliote. Hakemuksen käsittely nopeutuu, kun toimitat tiliotteen samaan aikaan hakemuksen kanssa.

Jos tiliote puuttuu, pyydämme sinua toimittamaan sen. Teemme päätöksen hakemukseesi 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun tiliote on saapunut. Jos emme saa tiliotetta, voimme joutua hylkäämään hakemuksesi.

Älä unohda tiliotetta!

Puuttuvat tai vääränlaiset tiliotteet ovat yleisimpiä syitä siihen, että toimeentulotuen hakemus on hylätty.

Ensimmäiseen hakemukseen tarvitaan tiliotteet jokaisen perheenjäsenen kaikista kotimaisista ja ulkomaisista tileistä viimeisen 2 kuukauden ajalta. Tiliotteet tarvitaan myös esimerkiksi säästötileistä ja pelitileistä. Perheenjäsenellä tarkoitetaan kaikkia niitä, jotka saavat yhteisen päätöksen toimeentulotuesta.

Jatkohakemukseen tarvitaan tiliotteet, jos olemme pyytäneet niitä edellisessä päätöksessä. Näet päätöksen kohdasta ”Miten toimit jatkossa”, mitä tiliotteita ja muita liitteitä tarvitaan seuraavan hakemuksen liitteeksi.

Millainen tiliote hyväksytään?

Tiliotteen täytyy olla pankin tiliote, jossa näkyvät

  • tilinumero
  • tilin omistaja
  • tilin alku- ja loppusaldo
  • tilin käyttötarkoitus
  • tilitapahtumat katkeamattomana luettelona
  • tieto, miltä ajalta tiliote on.

Kuvakaappaus mobiilipankin tilitapahtumista tai pankkiautomaatista tulostettu kuitti ei käy tiliotteeksi.

Tutustu pankkien ohjeisiin

Tutustu tarvittaessa pankkisi ohjeisiin siitä, miten saat haettua tiliotteen. Jos sinulla on kysymyksiä tiliotteista, ole yhteydessä omaan pankkiisi.

Näin lähetät tiliotteen OmaKelassa

  1. Tallenna tiliotteet verkkopankista tietokoneelle tai mobiililaitteellesi pdf-muotoon. Toinen vaihtoehto on kuvata tai skannata tiliotteet. Esimerkiksi kännykällä otettu kuva riittää. Tärkeää on, että kaikki tiliotteen sivut tulevat mukaan.
  2. Toimita tiliotteet ja muut hakemuksen liitteet OmaKelassa.
  3. OmaKelassa näet, onko hakemuksesi käsitelty, kuinka paljon saat tukea ja milloin se maksetaan. Näet myös muistutukset, jos liitteitä puuttuu.

Lähetä tiliote

Kirjaudu OmaKelaan

Pääset OmaKelaan myös palvelupisteidemme koneilta. Useimmissa Kelan palvelupisteissä on asiakkaiden käyttöön tarkoitettuja tietokoneita, skannereita ja tulostimia sekä opastusta niiden käyttöön.

Katso video tiliotteen lähettämisestä

Video neuvoo, miten tiliote noudetaan verkkopankista ja toimitetaan Kelaan. Pituus 3 min 45 s, tekstitetty.

Jos et voi lähettää tiliotetta OmaKelassa

Jos et voi lähettää tiliotetta OmaKelassa, postita se osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA. Liitä tiliotteen mukaan lomake Kustannusten saate TO 3 (pdf). Jos sinulla ei ole saatelomaketta, kirjoita tiliotteeseen henkilötunnuksesi ja tieto, että tiliote liittyy toimeentulotukeen.

Toinen vaihtoehto on tuoda tiliote Kelan palvelupisteeseen.

Jäikö jotain epäselväksi?

Kysy chattirobotilta tai soita Kelan asiakaspalveluun.

020 692 207
020 692 207

Ajankohtaista 

Henkilö lukee parvekkeella.

Toimeentulotuen hakija, älä unohda tiliotetta!

Toimeentulotuen hakijan pitää toimittaa Kelaan luotettava selvitys taloudellisesta tilanteestaan. Tällaisena selvityksenä toimii tiliote. Sen toimittamiselle Kelaan on vaihtoehtoja.

Lue lisää

Toimeentulotuki-sivuilla

Sivu päivitetty 13.12.2024