Jos sinulla on turvakielto
Suosittelemme sinulle asiointia verkossa tai puhelimitse.
OmaKela
Turvakieltoasiakkaana voit hoitaa Kela-asioitasi turvallisesti ja helposti verkossa. Kirjaudu OmaKelaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Näet palvelussa kaikki omat tietosi.
Puhelinpalvelu
Kela palvelee turvakieltoasiakkaita puhelimitse numerossa 020 635 3500 arkisin klo 9–16. Numerosta saa palvelua myös ruotsiksi ja englanniksi.
Palvelupisteessä
Kelan palvelupisteessä palveluasiantuntija ei näe turvakiellolla suojattuja tietojasi. Tarvittaessa palveluasiantuntija jättää yhteydenottopyynnön turvakieltoasioihin erikoistuneeseen yksikköön, joka ottaa sinuun yhteyttä. Voit hoitaa asioitasi myös palvelupisteen asiakastietokoneella.
Ajanvaraus
Turvakiellosta huolimatta voit varata puhelinajan verkossa. Lue lisää puhelinajan varaamisesta.
Tieto turvakiellosta siirtyy yhteystietojen mukana
Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, Digi- ja väestötietovirasto voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin tietyille viranomaisille. Viranomaiset, jotka saavat henkilön yhteystietoja järjestelmiinsä, saavat myös tiedon turvakiellosta.