Jos sinulla on turvakielto | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Jos sinulla on turvakielto

Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, Digi- ja väestötietovirasto voi hänen pyynnöstään määrätä, ettei hänen kotikunta- tai osoitetietojaan saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin tietyille viranomaisille.

Suosittelemme sinulle asiointia verkossa tai puhelimitse.

OmaKela

Turvakieltoasiakkaana voit hoitaa Kela-asioitasi turvallisesti ja helposti verkossa. Kirjaudu OmaKelaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Näet palvelussa kaikki omat tietosi.

Puhelinpalvelu

Kela palvelee turvakieltoasiakkaita puhelimitse numerossa 020 635 3500 arkisin klo 9–16. Numerosta saa palvelua myös ruotsiksi ja englanniksi. Suosittelemme, että tunnistaudut puhelinpalveluun etukäteen OmaKelassa.

Jätä soittopyyntö

Voit jättää soittopyynnön puhelinpalveluun OmaKelassa. Soittopyynnön voi tehdä kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle.

Palvelupisteessä

Kelan palvelupisteessä asiantuntijamme ei näe turvakiellolla suojattuja tietojasi. Tarvittaessa asiantuntija jättää yhteydenottopyynnön turvakieltoasioihin erikoistuneeseen yksikköön, josta otetaan sinuun yhteyttä. Voit hoitaa asioitasi myös palvelupisteen asiakastietokoneella.

Tieto turvakiellosta siirtyy yhteystietojen mukana

Viranomaiset, jotka saavat henkilön yhteystietoja järjestelmiinsä, saavat myös tiedon turvakiellosta.

Sivu päivitetty 10.3.2025