Beslut om utkomststöd och utbetalning av stödet | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Beslut om utkomststöd och utbetalning av stödet

När vi har handlagt din ansökan får du ett beslut. Beslutet skickas hem till dig per post, och du kan också läsa det i MittFPA. Om du vill läsa beslut endast i MittFPA kan du avstå från beslut i pappersform.

I beslutet om utkomststöd meddelas stödets belopp, motiveringarna för beslutet och när stödet betalas ut. Du får ett beslut även då utkomststöd inte beviljas.

FPA har rätt att till Institutet för hälsa och välfärd lämna ut sådana allmänna uppgifter om utkomststödet som är nödvändiga för statistikföringen.

Utbetalning

Utkomststödet betalas i regel in på ditt konto den första bankdagen i månaden. Utkomststöd kan också beviljas i form av en betalningsförbindelse.

Vi betalar ut utkomststödet den första bankdagen i månaden. Om stödet inte hinner betalas ut på den normala betalningsdagen betalar vi det genast efter att beslutet har fattats. Då är pengarna på ditt konto inom två bankdagar från det att beslutet meddelades.

Utkomststödet betalas i regel till dig själv eller till det konto som uppgetts av en person som du har befullmäktigat. Vi kan betala hyrans andel av utkomststödet direkt till din hyresvärd om du ber om det eller om hyran inte har betalats. Också din elräkning eller din hemförsäkring kan betalas direkt till fakturautställaren, om du vill det. Läs mer om hur du lämnar in räkningar.

Om en domstol eller en förmyndarmyndighet har förordnat en intressebevakare för att sköta dina ekonomiska angelägenheter, betalas utkomststödet till intressebevakaren eller intressebevakningsfullmäktigen.

Vi kan också bevilja utkomststöd i form av en betalningsförbindelse som fungerar som betalningsmedel i butiker eller hos en viss tjänsteleverantör. En betalningsförbindelse kan inte fås för alla slags utgifter. Du kan få en betalningsförbindelse till exempel för hyresgaranti eller för glasögon. Vi skickar betalningsförbindelsen till dig per post. I betalningsförbindelsen anges vad du kan betala med den.

När du beviljas utkomststöd får du samtidigt en betalningsförbindelse som gäller på apotek. Med den betalningsförbindelsen kan du köpa de receptbelagda läkemedel du behöver. Betalningsförbindelser för läkemedel skickas elektroniskt direkt till apoteken. Läs mer om betalningsförbindelser avsedda för läkemedel.

Utkomststöd betalas i regel ut i sin helhet på en gång.

Det är också möjligt att dela upp utbetalningen i två eller fyra lika stora poster, om du hellre vill det. Betalningsdagarna är då den 1:a, 9:e, 16:e och 23:e dagen i månaden. Den första posten betalas alltid ut den första bankdagen i månaden. Betalningsdagarna för de övriga posterna tidigareläggs om betalningsdagen råkar infalla under ett veckoslut eller på en helgdag.

Om du vill att utkomststödet betalas ut i flera poster måste du avtala om detta för minst en månad åt gången. Det minsta belopp som kan delas upp i flera poster är 80 euro. Du kan be om utbetalning i flera poster genom att

Återkrav av utkomststöd

Utkomststödet eller en del av det kan återkrävas endast i vissa situationer.

Utkomststödet eller en del av det kan återkrävas endast om

  • du har inkomster eller tillgångar eller rätt till en förmån men inkomsterna, tillgångarna eller förmånen inte står till ditt förfogande när utkomststöd beviljas
    • Sådana tillgångar är till exempel en andel i ett dödsbo, eller en fastighet eller aktielägenhet som du äger men där du inte själv bor.
  • du är försörjningspliktig gentemot stödtagaren och du avsiktligt har försummat din försörjningsplikt
    • Försörjningspliktiga är föräldrarna gentemot minderåriga barn samt äkta makar och parterna i ett registrerat partnerskap gentemot varandra.
  • du avsiktligt har handlat på ett sådant sätt att du inte kan sköta din egen försörjning
    • Du har till exempel tagit ledigt utan lön från ditt arbete.
  • du avsiktligt har lämnat felaktiga uppgifter eller försummat din anmälningsskyldighet, till exempel låtit bli att lämna uppgifter till FPA
    • Av utkomststödet återkrävs den del som beviljats utifrån felaktiga uppgifter.
  • du har deltagit i strejk och behovet av stöd beror på detta.

FPA måste ansöka om tillstånd för återkrav av utkomststöd hos förvaltningsdomstolen. Innan en sådan ansökan görs hör FPA den person vars utkomststöd återkravet gäller.

Om förvaltningsdomstolen beviljar tillstånd för återkrav, kontaktar vi den person vars utkomststöd kommer att återkrävas.

Vid behov kan utkomststöd beviljas i förskott mot en annan emotsedd förmån. Då kvittas utkomststödets belopp, vilket betyder att det dras av från den förmån som du har beviljats för samma tid.

Kvittning görs i exempelvis följande situationer:

  • Du har ansökt om en annan förmån men ännu inte fått något beslut.
  • Vi bedömer att du kan ha rätt till en förmån som du ännu inte ansökt om.

Den emotsedda förmånen eller inkomsten kan vara till exempel

  • en arbetslöshetsförmån
  • allmänt bostadsbidrag
  • pension
  • underhållsbidrag
  • understöd
  • andra inkomster eller ersättningar som är fortlöpande eller av engångskaraktär.

Utkomststöd kan också kvittas mot en förmån som betalas från utlandet.

Exempel

Brita ansöker om utkomststöd. Hos FPA upptäcker man att Brita har rätt att få allmänt bostadsbidrag. Brita bestämmer sig för att ansöka också om bostadsbidrag.

Britas ansökan om utkomststöd handläggs hos FPA. Utkomststöd beviljas för en månad. I beslutet anges ändå att utkomststödet dras av från bostadsbidraget, om bostadsbidrag beviljas senare för samma tid.

Finns det ett fel i beslutet?

Om du anser att det beslut om utkomststöd som du fått är felaktigt kan du kontakta oss och berätta om felet. Vi kan rätta beslutet om det innehåller ett uppenbart fel eller om det har fattats utifrån bristfälliga uppgifter. Det kan till exempel hända att en räkning eller någon annan utgift inte har beaktats i beslutet.

  1. Logga in i MittFPA, gå till Meddelanden och välj Utkomststöd som ämne för meddelandet.
  2. Skriv i meddelandet varför du anser att beslutet är felaktigt.

Alternativt kan du anmäla felet per telefon (tfn 020 692 227) eller genom att besöka något av våra serviceställen.

Vi behandlar i regel en anmälan inom 7 vardagar (måndag‒fredag) från det att vi har fått anmälan och alla bilagor som behövs.

Vi kan rätta ett fel och avgöra ärendet genom ett nytt beslut. Om du begär rättelse av ett beslut och beslutet inte innehåller något fel avslås din begäran. Du får ett separat beslut om detta. Tillsammans med beslutet får du också anvisningar om hur man söker ändring. Läs mer om hur man söker ändring i ett beslut om utkomststöd.

Information på lättläst svenska och på teckenspråk

Har du frågor?

Fråga chattbotten eller ring FPA:s kundtjänst.

020 692 227
020 692 227
Senast ändrad 17.12.2024