Lämna in ett kontoutdrag när du ansöker om utkomststöd | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Avbrott som hindrar nedladdning av pdf-dokument kan förekomma i MittFPA 18.12 kl. 20.00–23.00 Läs mer

Lämna in ett kontoutdrag när du ansöker om utkomststöd

När du ansöker om utkomststöd måste du lämna in ett kontoutdrag som bilaga till ansökan. Handläggningen av din ansökan går snabbare om du lämnar in kontoutdraget samtidigt med din ansökan.

Om det saknas ett kontoutdrag ber vi dig lämna in ett sådant. Vi avgör din ansökan inom 7 vardagar från det att kontoutdraget har kommit in. Om vi inte får något kontoutdrag kan vi bli tvungna att avslå din ansökan.

Glöm inte kontoutdraget!

Kontoutdrag som saknas eller kontoutdrag av fel slag är de vanligaste orsakerna till att ansökningar om utkomststöd avslås.

Till den första ansökan behövs kontoutdrag för de senaste 2 månaderna över alla familjemedlemmars samtliga inhemska och utländska konton. Kontoutdrag behövs också över exempelvis sparkonton och spelkonton. Med familjemedlemmar avses alla de personer som får ett gemensamt beslut om utkomststöd.

När det gäller en ansökan om fortsatt utbetalning behövs kontoutdrag om vi har bett om sådana i det föregående beslutet om utkomststöd. I beslutet under punkten ”Så här ska du göra i fortsättningen” ser du vilka kontoutdrag och övriga bilagor som behövs för nästa ansökan.

Vilket slags kontoutdrag godkänns?

Kontoutdraget ska vara ett kontoutdrag från en bank, och där ska framgå

  • kontonummer
  • kontoinnehavare
  • kontots startsaldo och slutsaldo
  • kontots användningsändamål
  • kontotransaktionerna som en oavbruten förteckning
  • uppgift om vilken tid kontoutdraget gäller.

En skärmdump från mobilbanken över kontotransaktionerna eller ett kvitto från en bankautomat duger inte som kontoutdrag

Läs bankens anvisningar

Läs vid behov din banks anvisningar om hur du tar fram ett kontoutdrag. Om du har frågor om kontoutdrag ska du kontakta din bank.

Så här skickar du in kontoutdrag i MittFPA

  1. Ladda först ner kontoutdragen från nätbanken till datorn eller din mobila enhet i pdf-format. Alternativt kan du skanna eller ta en bild av kontoutdragen. Det duger till exempel med en bild som du tagit med telefonen. Det är viktigt att alla sidor av kontoutdragen kommer med.
  2. Lämna in kontoutdragen och övriga bilagor till ansökan i MittFPA.
  3. I MittFPA kan du se om din ansökan har behandlats, hur mycket du får i stöd och när stödet betalas ut. Där visas också påminnelser ifall bilagor saknas.

Skicka kontoutdrag

Logga in i MittFPA

Du kan logga in i MittFPA också på kunddatorerna på våra serviceställen. På de flesta av FPA:s serviceställen finns det datorer, skannrar och skrivare till kundernas förfogande, och kunderna kan också få handledning i hur de används.

Se en video om hur man skickar kontoutdrag

Videon visar hur man laddar ner ett kontoutdrag från nätbanken och skickar det till FPA. Längd 3 min. 57 sek., textad.

Om du inte kan skicka in kontoutdrag i MittFPA

Om du inte kan skicka in kontoutdrag i MittFPA ska du skicka dem per post till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA. Bifoga blanketten Följebrev för utgifter TO 3r (pdf). Om du inte har något följebrev ska du anteckna din personbeteckning på kontoutdraget och skriva att kontoutdraget gäller din ansökan om utkomststöd.

Alternativt kan du lämna in kontoutdraget på något av FPA:s serviceställen.

Har du frågor?

Fråga chattbotten eller ring FPA:s kundtjänst.

020 692 227
020 692 227

Aktuellt

Henkilö lukee parvekkeella.

Ansöker du om utkomststöd? Kom ihåg kontoutdraget!

Om du ansöker om utkomststöd ska du lämna in en tillförlitlig utredning över din ekonomiska situation till FPA. Ett kontoutdrag är en sådan utredning. Det finns olika sätt att lämna in det till FPA.

Läs mer
Senast ändrad 13.12.2024