Räkningar i samband med utkomststöd | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

För vilka räkningar kan du få utkomststöd?

Vilka räkningar måste skickas in?

Räkningar som gäller utgifter som ingår i grunddelen behöver inte lämnas in. Läs om vilka utgifter som ingår i grunddelen.

När du ansöker om utkomststöd för andra godtagbara utgifter måste du som bilaga till din ansökan lämna in de kvitton och räkningar som hänför sig till utgifterna. Bifoga samtidigt alla de räkningar vars förfallodag infaller under den tid för vilken du ansöker om utkomststöd. Med förfallodag avses förfallodagen på den ursprungliga räkningen, inte förfallodagen på en betalningspåminnelse. Utkomststöd kan inte beviljas för betalning av indrivningskostnader eller dröjsmålsavgifter.

Räkningarna beaktas alltid i utkomststödet för den månad under vilken räkningarnas ursprungliga förfallodag infaller.  

Stödet betalas i regel in på ditt konto 

Vi betalar i regel in utkomststödet på ditt konto, och du måste då själv betala dina räkningar med de här pengarna.

På din begäran kan vi också betala räkningar direkt till fakturautställaren, till exempel till ett elbolag eller ett försäkringsbolag. När vi betalar räkningar i ditt ställe blir det belopp som betalas in på ditt bankkonto mindre. Vi betalar dina räkningar endast om det utkomststöd som du har beviljats räcker till. Kontrollera alltid i beslutet eller betalningsmeddelandet om alla räkningar har kunnat betalas direkt till fakturautställaren i enlighet med din begäran. 

Skicka in räkningar i MittFPA

  1. Fotografera eller skanna räkningarna. Det duger till exempel med en bild som du tagit med telefonen. Kom ihåg alla sidor av räkningarna. 
  2. Kontrollera att bilderna är tydliga och att texten går att läsa. 
  3. Logga in i MittFPA
  4. Skicka in räkningarna i MittFPA under Skicka bilagor. 
  5. Under Vilket ärende hänför sig din bilaga till? ska du välja Grundläggande utkomststöd. 
  6. Under Vilken bilaga vill du skicka? ska du välja Räkning.  
  7. Under Till vem ska räkningen betalas? ska du välja antingen Till mig eller Till faktureraren. 

Om du redan har fått ett beslut om utkomststöd kan du lämna in räkningar separat, förutsatt att de förfaller till betalning under den tid som beslutet gäller. Kontrollera vilken tid ditt beslut gäller innan du lämnar in räkningarna till FPA. Det står också i beslutet för vilka utgifter du kan lämna in räkningar. 

Om du inte kan skicka in räkningar i MittFPA 

Om du inte kan skicka in räkningar i MittFPA ska du skicka dem per post till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA. När du skickar räkningarna ska du bifoga blanketten Följebrev för utgifter TO 3r (pdf). Om du inte har något följebrev ska du på varje räkning skriva din personbeteckning och texten ”Räkningen gäller utkomststöd”.  

Om du vill att vi betalar en räkning direkt till fakturautställaren ska du skriva ”Betalas till fakturautställaren” på räkningen.

Vi returnerar inte räkningar, så skicka kopior av räkningarna till oss och spara själv originalen. 

Alternativt kan du lämna in räkningarna på något av FPA:s serviceställen

Har du frågor?

Fråga chattbotten eller ring FPA:s kundtjänst.

020 692 227
020 692 227

Information på lättläst svenska och på teckenspråk

Senast ändrad 11.12.2024