Asiakkaan tietojen luovuttaminen kumppaneille
Kelan asiakkaita ja heidän etuuksiaan koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä. Kela luovuttaa asiakasta koskevia tietoja vain
- asiakkaalle itselleen
- asiakkaan Kelalle antamalla suostumuksella toiselle taholle
- lakiin perustuen jollekin toiselle taholle.
Jos sinulla on lakiin perustuva oikeus tiedonsaantiin, voit tarkastella tietoja Kelan etuustietopalvelu Kelmusta tai tulorekisteristä. Lue lisää Kelan etuustietopalvelu Kelmusta.
Jos soitat Kelaan ja pyydät salassa pidettävää tietoa asiakkaastasi, sinun täytyy perustella pyyntösi tai pyytää asiakastasi antamaan Kelalle suostumus tietojen luovuttamiseen.
Asiakkaan suostumus tietojen luovuttamiseen
Kela voi luovuttaa tietoja yhteistyökumppanille asiakkaan suostumuksella. Asiakas voi antaa suostumuksen tietojensa luovuttamiseen suullisesti tai kirjallisesti.
Asiakas voi antaa suullisen suostumuksen puhelimitse tai käyntiasioinnin yhteydessä. Suullinen suostumus koskee aina vain yhtä asiointia.
Kirjallinen suostumus tarvitaan, kun asiakkaan tilanteen selvittäminen edellyttää pidempää yhteistyötä eri viranomaisten välillä ja kun on tarve selvittää, mihin etuuksiin ja palveluihin asiakkaalla on oikeus. Suostumuksessa pitää selkeästi kertoa, mihin tarkoitukseen se on.
Yleinen suostumuslomake Y100
Suostumuksen antamiseen voi käyttää yleistä suostumuslomaketta Y100. Tutustu ensin lomakkeen täyttöohjeeseen.
Toimi näin, kun pyydät asiakkaalta suostumuksen
- Pyydä asiakasta täyttämään ja allekirjoittamaan suostumuslomake Y100. Opasta tarvittaessa.
- Tallenna suostumus oman organisaatiosi ohjeiden mukaan.
- Lähetä suostumus siinä mainituille kumppaneille. Muista tietoturva, kun lähetät suostumuksen kumppaneille.
- Lähetä suostumus Kelaan suojatulla sähköpostilla osoitteeseen suostumukset@kela.fi. Tutustu ohjeeseen suojatun sähköpostin lähettämisestä.
Asiakas voi perua, rajata, muuttaa tai täydentää antamaansa suostumusta milloin tahansa. Ilmoita mahdolliset muutokset kaikille kumppaneille.
Jos asiakas peruu suostumuksensa, ilmoita siitä Kelaan suojatulla sähköpostilla. Jos asiakas haluaa rajata, muuttaa tai täydentää antamaansa suostumusta, pyydä asiakasta täyttämään lomake uudestaan. Kun lähetät uuden suostumuksen Kelaan, se korvaa vanhan.
Lähetä tieto peruutuksesta tai uusi suostumus Kelaan suojatulla sähköpostilla osoitteeseen suostumukset@kela.fi.
Lomake eri kielillä
- ruotsinkielinen lomake Y100r
- englanninkielinen lomake Y100e
- pohjoissaamenkielinen lomake Y100sme
- inarinsaamenkielinen lomake Y100smn
- koltansaamenkielinen lomake Y100 sms
Lakiin perustuva tiedonsaantioikeus
Henkilötietojen käsittelystä säädetään EU:n tietosuoja-asetuksessa ja tietosuojalaissa. Oikeudesta saada salassa pidettäviä tietoja säädetään julkisuuslaissa ja erityislainsäädännössä.
Tiedonsaantioikeus on määritelty erikseen kussakin erityislaissa, kuten laissa sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista tai laissa henkilötietojen käsittelystä maahanmuuttohallinnossa. Kussakin laissa on myös määritelty, millä perusteella tiedonsaantioikeus arvioidaan. Oikeus voi olla erilainen eri tilanteissa.
Seuraavassa on kuvattuna tahoja, jotka pyytävät usein Kelasta asiakkaidensa tietoja.