Näin tilaat taksin asiakkaalle | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Näin tilaat taksin asiakkaalle

Terveydenhuollon yksiköt tilaavat asiakkaiden taksimatkat oman maakuntansa tilausvälityskeskuksista, terveydenhuollon yksiköille tarkoitetuista tilausnumeroista.

Jokaisessa maakunnassa on kaksi tilausvälityskeskusta, jotka järjestävät Kelan korvaamia taksimatkoja. Asiakas valitsee, kummasta tilausvälityskeskuksesta taksi tilataan.

Tilaa taksimatka heti, kun asiakkaan kotiutusaika on tiedossa.

Näin tilaat Kela-taksin asiakkaalle – ohje terveydenhuollolle (pdf).

Täytä todistus matkakorvausta varten

Asiakas tarvitsee todistuksen matkakorvausta varten (lomake SV 67), kun hän hakee korvausta taksilla tehdystä matkasta. Yksittäistä matkaa varten kirjoitetun todistuksen asiakas säilyttää itsellään, Kela pyytää sitä tarvittaessa.

Lomakkeen täyttää aina terveydenhuollon ammattihenkilö, ei asiakas itse.

Jos tilaat taksin asiakkaalle yksittäiseen meno- tai paluumatkaan, asiakas ei tarvitse todistusta, vaan tilauspuhelu vastaa sitä.

Lue lisää todistuksesta SV 67.

Tilaa taksi aina tilausvälityskeskuksesta

Kelan korvaama taksimatka pitää aina tilata Kelan kanssa suorakorvaussopimuksen tehneestä tilausvälityskeskuksesta. Jos tilaat taksin muualta, asiakas maksaa koko matkan hinnan itse.

Kela ei voi maksaa matkakorvausta muualta tilatusta taksista.

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa

Tilauspuhelussa kysytään muun muassa seuraavia asioita:

  • mikä on kotiutuvan asiakkaan nimi ja henkilötunnus
  • mihin ja milloin asiakas kotiutuu (muista tarkastaa asiakkaan oikea kotiutumisosoite)
  • mistä taksi noutaa asiakkaan
  • mitä kulkuneuvoa asiakkaan terveydentila edellyttää (taksia, esteetöntä autoa tai invataksia, paaritaksia)
  • mitä muuta kuljettajan täytyy tietää: mahdolliset mukaan tulevat apuvälineet, saattaja, käynti apteekissa tai pysähdys terveyskeskuksessa noutamassa asiakkaan tarvitsema apuväline
  • mistä puhelinnumerosta asiakkaan tai yhteyshenkilön tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa.

Jos asiakkaan kuljetukseen liittyy jokin terveydentilaan liittyvä erityistarve, kerro tästä tilauspuhelun yhteydessä (esimerkiksi jalkaa ei voi koukistaa, joten asiakas tarvitsee enemmän tilaa).

Kerro myös, jos asiakkaan vointi edellyttää nopeaa kotiutumista.

Jos matkaan tulee muutos

Ilmoita viipymättä tilausvälityskeskukseen, jos tilaamasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu. Palveluntuottajalla on oikeus veloittaa asiakkaalta perumatta jäänyt tilaus.

Tilausnumerot terveydenhuollon henkilökunnalle

Alla taulukossa on numerot, joista terveydenhuollon henkilökunta voi tilata taksin asiakkaalle.

Asiakas ei voi itse tilata taksia näistä numeroista. Älä anna terveydenhuollon henkilökunnalle tarkoitettuja numeroita asiakkaille!

Katso asiakkaille tarkoitetut tilausnumerot (Henkilöasiakkaat-osio).

Jokaisessa maakunnassa on kaksi tilausvälityskeskusta, jotka järjestävät Kelan korvaamia taksimatkoja. Asiakas valitsee, kummasta tilausvälityskeskuksesta taksi tilataan.

Maakunta

Tilausvälityskeskukset ja tilausnumerot terveydenhuollon henkilökunnalle

Etelä-Karjala

Taksi Saimaa Oy, 0800 555 124

Taksi Päijänne Oy , 0800 021 88

Etelä-Pohjanmaa

Keskustaksi Oy, 0800 924 41

Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 101

Etelä-Savo   

DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 415 717

Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 306 603

Kainuu

Kainuun Taksivälitys Oy (KORPITAXI), 0800 933 88

Menevä Oy, 0800 021 90

Kanta-Häme

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 617

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 58

Keski-ja Pohjois-Pohjanmaa

Pohjois-Suomen Taksi Oy (Otaxi Kelataksi), 0800 933 66

Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 740

Keski-Suomi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 609

Menevä Oy, 0800 021 84

Kymenlaakso  

DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 412 151

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 64

Lappi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 611

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 55

Pirkanmaa 

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 607

Tampereen Aluetaksi Oy, 0800 415 711

Pohjanmaa

Vaasan Ulataksi Oy (Pohjanmaan Kelavälitys), 0800 500 501

Keskustaksi Oy, 0800 924 45

Pohjois-Karjala

Menevä Oy, 0800 021 86

DRide Oy (DRide, Alueellinen Kelataksi), 0800 101 011

Pohjois-Savo

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 615

Joensuun Taksi Oy (Taksi Itä-Suomi), 0800 102 001

Päijät-Häme

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 61

Lahden Aluetaksi Oy, 0800 301 24

Satakunta

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 613

Keskustaksi Oy, 0800 924 43

Uusimaa

Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti), 0800 051 52

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 602

Varsinais-Suomi

Taksi Helsinki Oy, 0800 414 605

Menevä Oy, 0800 021 81

Tulostettavat materiaalit

Alla on numerojuliste ja Näin tilaat taksin -infolehtinen maakunnittain. Tulosta asiakkaalle Näin tilaat taksin -infolehtinen.

Numerojulisteen voi tulostaa esimerkiksi hoitopaikan ilmoitustaululle. Myös numerojulisteessa on asiakkaalle tarkoitetut tilausnumerot.

Asiakas saa itse valita, kummalta palveluntuottajalta taksimatka tilataan.

Sivu päivitetty 1.7.2024