Tilitystietojen välityspalvelu | Kumppanit | KelaSiirry sisältöön

Tilitystietojen välityspalvelu

Tilitystietojen välityspalvelussa palveluntuottaja voi siirtää suorakorvaustilitykset Kelan ylläpitämälle palvelimelle. Sairaanhoitokorvausten tilitystietojen välityspalvelu siirrettiin 18.4.2024 alkaen uuteen käyttöliittymään. Yhdessä tilityksessä voi olla enintään 400 maksukertaa.

Palveluntuottaja voi toimittaa tilitykset Kelaan tilitystietojen välityspalvelulla. Palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-valtuudella.

Tilitystietojen välityspalvelu

Kirjaudu tilitystietojen välityspalveluun

Välityspalveluun tunnistautuminen

Palveluntuottaja kirjautuu tilitystietojen välityspalveluun Suomi.fi-tunnistautumisen kautta.

Suomi.fi-tunnistautuminen onnistuu henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai eIDAS-tunnistuksella.

Jotta voit käyttää sairaanhoitokorvausten tilitystietojen välityspalvelua, sinulla pitää olla Suomi.fi-valtuus "Sairaanhoidon korvausten tilitystietojen toimittaminen".

Voit antaa ja pyytää valtuuksia Suomi.fi-palvelussa (suomi.fi).

Seuraa paluusanomia 

Tilitystietojen lähettämisen jälkeen saat paluusanoman, joka kertoo, onko lähetys onnistunut vai ei. Palveluntuottajan on seurattava paluusanomia ja huolehdittava, että tilitykset ovat siirtyneet Kelalle.

Palveluntuottaja saa paluusanoman välittömästi siitä, onko lähetys onnistunut tai epäonnistunut. Epäonnistuneen lähetyksen yhteydessä, palveluntuottaja saa tiedon siitä, mikä virhe tilityksessä on ja voi korjata tilityksen tarvittaessa heti ja lähettää sen uudelleen.

  • ”Tiedoston lähettäminen onnistui”, jos tilitys on otettu Kelassa hyväksytysti vastaan.
  • ”Tiedoston lähettäminen ei onnistunut”, jos tilitystä ei ole voitu ottaa vastaan. Voit korjata tilityksen heti ja lähettää sen uudelleen.
    • Paluusanomassa kerrotaan virheen syy sekä se, missä maksukerrassa virhe on. 
    • Jos virheitä on useita, paluusanomassa kerrotaan vain ensimmäisen virheen syy. Tämä johtuu siitä, että tilityksen lukeminen pysähtyy ensimmäiseen virheeseen.
  • ”Sama tilitys on jo lähetetty aiemmin”, jos lähetys ei onnistunut, koska samalla tilitysnumerolla oleva tilitys on otettu aiemmin vastaan Kelassa.
    • Jos saman niminen tiedosto on jo vastaanotettu Kelaan hyväksytysti, saa palveluntuottaja paluusanoman tilityksen hylkäämisestä. Tilitystiedosto pitää muodostaa uudestaan, koska myös tilitystiedoston alku- ja lopputietueissa on tilityksen numero ja tiedoston nimen muutos ei riitä. 

Postin tilitystietojen välityspalvelu lakkasi toimimasta 1.6.2024 alkaen. Postin tilityspalvelun kautta lähetettyjen tilitysten palautesanomat näkyivät 31.5.2024 asti.

Sivu päivitetty 12.6.2024