Så här ansöker du om utkomststöd | Privatpersoner | FPAGå till innehållet

Det förekommer problem med att skriva ut FPA:s brev Läs mer

Så här ansöker du om utkomststöd

Ansök om utkomststöd i MittFPA

  1. Uppskatta först med hjälp av vår räknare om du eller din familj har rätt till utkomststöd. Gå till räknaren.
  2. Ansök om utkomststöd i MittFPA.
  3. Fotografera bilagorna och skicka in dem i MittFPA. Vi behöver
  4. Vi handlägger din ansökan inom 7 vardagar (måndag‒fredag) från det att vi har fått din ansökan och alla bilagor som behövs. Läs mer om handläggningstiden för ansökningar.
  5. Kontrollera i MittFPA om din ansökan redan har behandlats, hur mycket du får i utkomststöd och när stödet betalas ut. Där visas också påminnelser ifall bilagor saknas.
  6. Du får ett beslut i MittFPA. Du får också beslutet hem till dig per post, om du inte har avstått från papperspost.

Ansök om utkomststöd

Logga in i MittFPA

Du kan logga in i MittFPA också på kunddatorerna på våra serviceställen. På de flesta av FPA:s serviceställen finns det datorer, skannrar och skrivare till kundernas förfogande, och kunderna kan också få handledning i hur de används.

Om du inte kan använda MittFPA

Om du inte kan använda MittFPA kan du skicka in din ansökan per post. Spara blanketten för ansökan om utkomststöd TO 1r (pdf) på din dator eller mobila enhet och fyll sedan i den. Skriv ut blanketten och skicka den och bilagorna till Folkpensionsanstalten, PB 10, 00056 FPA eller lämna in dem på något av våra serviceställen.

Om du skickar in bilagor separat per post ska du bifoga blanketten Följebrev för utgifter TO 3r (pdf). Om du inte har något följebrev ska du anteckna din personbeteckning på bilagan och skriva att bilagan gäller din ansökan om utkomststöd.

Om du inte kan ansöka om utkomststöd i MittFPA eller med en blankett kan du göra det muntligt. Ring vårt servicenummer 020 692 227 eller kom på besök.

Du har rätt att diskutera med en FPA-anställd

Om du eller din familj vill diskutera frågor som gäller utkomststödet med en FPA-anställd kan du ringa FPA:s servicenummer 020 692 227 eller komma på besök. Vi ordnar ett samtal inom 7 vardagar.

Har du eller din familj behov av ett personligt samtal med någon yrkesutbildad person inom socialvården (till exempel en socialarbetare eller socialhandledare)? I så fall kan du be oss kontakta välfärdsområdets socialservice eller kontakta socialservicen själv. Du kan också be att FPA och välfärdsområdet ordnar ett gemensamt möte med dig.

Vi kan skicka dina uppgifter till välfärdsområdets socialservice, om det är meningen att behovet av stöd från socialvården ska bedömas eller att behovet av barnskydd eller en äldre persons behov av stöd ska utredas. Vi kan också lämna ut vissa uppgifter om en ung person under 29 år till välfärdsområdet, om uppgifterna behövs för det uppsökande ungdomsarbetet och vi bedömer att personen i fråga behöver hjälp för att få tillgång till tjänster eller annat stöd.

FPA får å sin sida från välfärdsområdets socialservice sådana uppgifter som behövs för att ansökningar om utkomststöd ska kunna avgöras.

Viktigt att komma ihåg när du ansöker om utkomststöd

Utkomststödet är en familjespecifik förmån. Om du har en partner kan vem som helst av er göra en gemensam ansökan för familjens räkning.

Om det finns barn under 18 år i familjen ska de ansöka om utkomststöd med en egen ansökan, även om de bor i samma bostad som sina föräldrar.

Om personer som bor i gemensamt hushåll (t.ex. vänner) inte utgör en familj ska var och en göra en egen ansökan.

Om en person har förklarats omyndig till exempel på grund av sjukdom eller ålderdom, kan personen antingen ansöka om utkomststöd själv eller så kan ansökan göras på hens vägnar av en vårdnadshavare, intressebevakare eller någon annan person som tar hand om hen.

Vi beviljar i regel utkomststöd från början av den månad då ansökan kommit in eller från början av månaden efter den. Vanligtvis beviljas stödet för 1–2 månader åt gången.

När du ansöker om stöd för en månad ska du som startdatum för stödet ange den första dagen i månaden och som slutdatum den sista dagen i månaden, till exempel 1.12–31.12.

I undantagsfall kan vi bevilja utkomststöd retroaktivt. Det kan till exempel vara fråga om en situation med hot om vräkning eller en sjukhusvistelse. Du måste motivera varför du ansöker om utkomststöd retroaktivt.

Om du har utgifter för vilka du inte får utkomststöd från FPA kan välfärdsområdets socialservice enligt prövning bevilja dig kompletterande och förebyggande utkomststöd.

Om du på grund av din livssituation har ett brådskande behov av utkomststöd ska du kontakta vår telefontjänst på numret 020 692 227 eller komma på besök.

Information på lättläst svenska och på teckenspråk

Har du frågor? 

Fråga chattbotten eller ring FPA:s kundtjänst.

020 692 227
020 692 227

Aktuellt

Henkilö katsoo puhelinta kirjastossa.

Funderar du på att ansöka om utkomststöd? Läs om situationer där stöd inte kan beviljas

Innan du ansöker om utkomststöd lönar det sig att kontrollera några saker. Med hjälp av följande råd kan du säkerställa att handläggningen av din ansökan går smidigt och undvika att bli besviken över ett avslagsbeslut.

Läs mer

 

Senast ändrad 16.12.2024