Toimeentulotuen käsittelyaika | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

OmaKelassa odotettavissa ruuhkasta johtuvaa hidastelua 20.2. ja 21.2. sekä 24.2. ja 25.2. klo 14.00 - 17.00 Lue lisää

Toimeentulotuen käsittelyaika

Käsittelemme hakemuksesi 7 arkipäivässä

Käsittelemme hakemuksesi normaalisti 7 arkipäivän (ma–pe) kuluessa siitä, kun hakemus ja kaikki tarvittavat liitteet ovat saapuneet Kelaan. Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä.

Katso, mikä on ollut toimeentulotuen keskimääräinen käsittelyaika kuluneen viikon aikana.

Muista toimittaa liitteet

Tarkista, mitä liitteitä sinun täytyy toimittaa. Jos hakemuksestasi puuttuu liitteitä, pyydämme sinua toimittamaan ne. Teemme päätöksen hakemukseesi 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun liitteet ovat saapuneet. Jos emme saa puuttuvia liitteitä, voimme joutua hylkäämään hakemuksesi.

Katso kuvat, miten hakemuksen käsittely etenee

Toimitat hakemuksen ja kaikki liitteet samalla kertaa

 

Toimitat hakemuksen, mutta siitä puuttuu liite

 

Kiireellinen tilanne

Joskus toimeentulotuen tarve voi olla kiireellinen. Kiireellinen tuen tarve johtuu äkillisestä elämänmuutoksesta tai tapahtumasta, johon et ole voinut varautua.  Kiireellisessä tilanteessa esimerkiksi ruoka tai lääkkeet ovat loppuneet tai loppumassa eikä sinulla ole rahaa ostaa niitä.

Arvioimme kanssasi, onko tuen tarpeesi kiireellinen

  1. Lähetä toimeentulotukihakemus ja tarvittavat liitteet OmaKelassa jo ennen kuin olet Kelaan yhteydessä, jos se on tilanteessasi mahdollista. Vireillä oleva hakemus ja toimitetut liitteet nopeuttavat asian etenemistä.
  2. Soita numeroomme 020 692 207 tai tule käymään.

Jos tilanteesi arvioidaan kiireelliseksi, annamme päätöksen toimeentulotuesta samana tai seuraavana arkipäivänä.

Kiireellinen toimeentulotuki myönnetään yleensä maksusitoumuksina. Lääkkeisiin tarkoitettu maksusitoumus siirtyy Kelasta sähköisesti suoraan apteekkiin. Elintarvikkeisiin tarkoitetun maksusitoumuksen saat lähimmästä palvelupisteestämme tai tilanteesi mukaan esimerkiksi hyvinvointialueesi sosiaalitoimistosta.

Aiheesta selkokielellä ja viittomakielellä 

Jäikö jotain epäselväksi?

Kysy chattirobotilta tai soita Kelan asiakaspalveluun.

020 692 207
020 692 207
Sivu päivitetty 6.2.2025