Rådgivning för samarbetspartner
FPA:s sakkunniga ger partnerna råd per telefon och i chatten.
FPA:s sakkunniga ger partnerna råd per telefon och i chatten.
Myndighetslinjen betjänar måndag–fredag kl. 9–15 på numret 020 692 239020 692 239.
På myndighetslinjen kan du ställa frågor om grunderna för olika förmåner, ansökningsförfarandet, i vilket skede handläggningen av ett ärende är samt om beloppet och utbetalningen av en förmån.
Du får förmånsspecifik information genom att ringa myndighetslinjen och trycka
Om du vill ha uppgifter om en enskild kund, kontrollera uppgifterna om dina rättigheter
Om du är en serviceproducent inom rehabiliteringen, kontrollera kontaktinformationen på följande sidor:
Servicenummer för apoteken måndag–fredag kl. 9‒16
Apoteken kan ringa det egna områdets servicenummer t.ex. i ärenden som gäller direktersättning.
Vi betjänar i frågor som gäller flyttning till och från Finland, internationella pensionsärenden eller andra internationella situationer mån–fre kl. 10–15 på numret 020 634 0300020 634 0300.
FPA:s sakkunnigläkare svarar på läkarnas frågor måndag–fredag kl. 12–15 på numret 020 371 015020 371 015.
Läkarlinjen är stängd
På läkarlinjen ges allmän rådgivning t.ex. om
På läkarlinjen kan man inte få personliga uppgifter om en kund eller kontrollera till exempel hur handläggningen av en ansökan framskrider. Om du behöver uppgifter om en enskild kund, ska du ringa myndighetslinjen.
På läkarlinjen besvaras inte heller frågor som gäller ersättningar för företagshälsovård. Se kontaktinformationen för företagshälsovården på sidorna för arbetsgivare.
Du får rådgivning i indrivningsärenden måndag–fredag kl. 10–15 på numret 020 634 4942020 634 4942.
Du kan be om råd eller skicka bilagor till indrivningscentret via skyddad e-post.
Förfrågningar från den offentliga hälso- och sjukvården måndag–fredag kl. 9–15
Förfrågningar från den offentliga hälso- och sjukvården besvaras på numret 020 635 1808020 635 1808. Förfrågningarna kan gälla
Servicenummer som betjänar socialväsendet och serviceproducenter i ärenden som gäller utkomststöd måndag–fredag kl. 9–12. I brådskande fall betjänar servicenumret kl. 9–16.
Samtalet börjar med ett inspelat meddelande. Om ditt ärende är brådskande, välj 2 på knappsatsen.
Chatten är öppen måndag–fredag kl. 9–15. När chatt-tjänsten är öppen visas chattfönstret nere på sidan.
I chatten ges rådgivning till myndigheter och serviceproducenter på ett allmänt plan. Frågor som gäller enskilda kunder besvaras inte där. Skriv inte in kundens personuppgifter i chatten.
Samarbetspartner kan be att FPA ordnar föreläsningar eller utbildningar om förmåner och tjänster. Ange följande uppgifter i din begäran så att vi kan bedöma om FPA har möjlighet att ordna föreläsningen eller utbildningen:
Skicka begäran om föreläsning eller utbildning till FPA på adressen esittelypyynnot@kela.fi. Vi svarar på e-postmeddelandena inom 1–2 veckor.
Vi ordnar för yrkespersoner årligen ett flertal webbseminarier och utbildningar om FPA:s förmåner och tjänster. Se också inspelningar från FPA:s webbinarier och utbildningstillfällen (på finska).
Läs svaren på vanliga frågor gällande kriget i Ukraina och FPA-förmånerna.
Läs svarenEn nyhet för i år är en kort ordlista i början av broschyrerna där de centrala termerna på finska, svenska och engelska presenteras.
Bekanta dig med de nya broschyrerna