Kela on osa kotoutumisen edistämisen kokonaisuutta | KelaSiirry sisältöön
Artikkeli

Kela on osa kotoutumisen edistämisen kokonaisuutta 

Julkaistu 3.12.2024

Kokosimme yhteen tietoa siitä, miten Kela palvelee Suomeen muuttaneita. Kokonaisuus on tarkoitettu kotoutumisen parissa työskenteleville.​​​​​​

Neuvomme ja ohjeistamme Suomeen muuttaneita tarvittaessa Kelan tukien hakemisessa. Palvelemme asiakkaitamme yksilöllisesti ja huomioimme jokaisen asiakkaan henkilökohtaisen tilanteen. Asiakas voi asioida Kelassa suomeksi, ruotsiksi, englanniksi tai saamen kielillä. Voimme tilata asiakkaalle tulkin, jos yhteistä asiointikieltä ei muuten löydy,

Tuemme asiakkaita itsenäiseen asiointiin. Jos asiakkaalla on monimutkainen elämäntilanne ja asiointi Kelan kanssa on haastavaa, pyrimme sopimaan yhdessä kumppaniemme kanssa, miten asiakkaan asiat hoituisivat parhaalla tavalla.

Ohjaamme asiakkaan tarvittaessa asioimaan muiden viranomaisten kanssa. Tarjoamme myös muille kotoutumisen toimijoille ajantasaista tietoa Kelan etuuksista ja palveluista.

Verkkoseminaari 18.3.2025: Sujuva alku Suomessa – Kelan tuet ja asiointi yhteistyökumppanien näkökulmasta

Työskenteletkö Suomeen muuttaneiden palveluiden parissa? Tervetuloa verkkoseminaariin kuulemaan, miten Kela palvelee Suomeen muuttaneita ja miten asiakasta kannattaa ohjata Kelan palveluihin. 

Lue lisää ja ilmoittaudu verkkoseminaariin (lyyti.fi).

Palvelemme asiakkaita verkossa, puhelimessa ja palvelupisteissä.

  • Verkkopalvelu OmaKelaan kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. OmaKela on täytössä suomeksi, ruotsiksi ja saameksi.
  • Palvelemme asiakkaita puhelimessa ja palvelupisteillä myös englanniksi. Englanninkielisen puhelinpalvelun numerot löydät täältä: Call Kela
  • Jos asiointi ei onnistu Kelan tarjoamilla palvelukielillä, voidaan tarvittaessa tilata tulkki. Lue tarkemmin tulkin tilaamisesta: Tarvitsetko tulkkia?
    • Tulkkina voi toimia myös asiakkaan itse hankkima ammattitulkki tai esimerkiksi ystävä, jos asiakas niin haluaa.​​​​​​

Palvelemme yhteistyökumppaneitamme puhelimessa, chatissa ja suojatulla sähköpostilla. Lue tarkemmin: Asiakaspalvelu kumppaneille

Kelan asiakkaita ja heidän etuuksiaan koskevat tiedot ovat salassa pidettäviä. Kela luovuttaa asiakasta koskevia tietoja vain

  • asiakkaalle itselleen
  • toiselle taholle, jos asiakas on antanut Kelalle suostumuksen
  • lakiin perustuen jollekin toiselle taholle.

Jos sinulla on lakiin perustuva oikeus tiedonsaantiin, voit tarkastella tietoja Kelan etuustietopalvelu Kelmusta tai tulorekisteristä. Lue lisää Kelan etuustietopalvelu Kelmusta.

Jos soitat Kelaan ja pyydät salassa pidettävää tietoa asiakkaastasi, sinun täytyy perustella pyyntösi tai pyytää asiakastasi antamaan Kelalle suostumus tietojen luovuttamiseen.

Kela voi luovuttaa kotoutuja-asiakkaista tietoja vain tietyissä tilanteissa

Uudistunut kotoutumislaki (KOTO24-uudistus) muutti viranomaisten tiedonsaantioikeuksia.

Kela voi antaa kuntien ja työvoimaviranomaisen työntekijöille tietoa asiakkaasta kotoutumislain perusteella vain silloin, kun hyvinvointialueen työntekijä osallistuu osaamisen ja kotoutumisen palveluntarpeen arviointiin ja kotoutumissuunnitelman laatimiseen. ​​​​​​

​​​​​​Lue lisää tiedotteesta: Kela voi luovuttaa kotoutuja-asiakkaista tietoja vain tietyissä tilanteissa

  • Kaikki Kelan esitteet ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
  • Joitakin Kelan esitteitä on käännetty myös muille kielille.
  • Kelan sivuilta löytyy tietoa Kelan tuista Ukrainasta sotaa paenneille suomeksi, ukrainaksi, venäjäksi, ruotsiksi ja englanniksi.
  • InfoFinland.fi on monikielinen verkkosivusto, joka kokoaa yhteen tärkeää tietoa Suomeen muuttoa suunnittelevalle tai täällä jo asuvalle. Sivustolta löytyy kattavasti tietoa myös Kelan tuista ja monista muista viranomaispalveluista 12 eri kielellä. Kela on mukana tekstien tuottamisessa.
  • Tervetuloa Suomeen-oppaaseen (tem.fi) on koottu Suomeen muuttavalla tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta.
Sivu päivitetty 17.2.2025