FPA har en viktig roll inom främjandet av integration | FPAGå till innehållet
Artikel

FPA har en viktig roll inom främjandet av integration

Publicerad 3.12.2024

Vi har här sammanställt information om FPA:s tjänster för personer som flyttat till Finland. Helheten är avsedd för dem som arbetar med integration.

Vi ger råd och anvisningar till personer som flyttat till Finland och vid behov hjälper vi dem ansöka om stöd. Vi bemöter våra kunder som individer och beaktar varje kunds personliga situation. Kunden kan sköta sina FPA-ärenden på finska, svenska, engelska eller samiska. Vi kan beställa en tolk till kunden om kunden och FPA inte har något gemensamt språk.

Vi ger kunderna stöd i att sköta sina ärenden självständigt. Om kunden har en komplicerad livssituation och det känns krångligt att uträtta ärenden med FPA, strävar vi efter att tillsammans med våra samarbetspartner komma överens om hur kundens ärenden ska skötas på bästa sätt.

Vid behov hänvisar vi kunden vidare till andra myndigheter. Vi erbjuder också andra aktörer inom integration aktuell information om FPA:s förmåner och tjänster.

Vi betjänar våra kunder på nätet, per telefon och på våra serviceställen..

  • Kunden loggar in i e-tjänsten MittFPA med bankkoder eller mobilcertifikat. MittFPA går att använda på finska, svenska och samiska.
  • Per telefon och på serviceställen ger vi service även på engelska. Telefonnumren till den engelskspråkiga telefonservicen hittar du här: Call Kela
  • Om kunden inte kan uträtta sina ärenden på något av de språk som FPA erbjuder går det vid behov att beställa en tolk. Läs mer om att beställa tolk: Behöver du tolk?
    • Kunden kan också om hen så önskar anlita en egen professionell tolk eller till exempel be en språkkunnig vän om hjälp.

Vi betjänar våra samarbetspartner via telefon, chatt och skyddad e-post. Läs mer: Kundservice för samarbetspartner

  • Hur bokar samarbetspartnern en tid åt kunden? Boka tid för din kund
    • Om kunden behöver en tolk ska du ange detta i bokningen

Uppgifter om FPA:s kunder och deras förmåner är sekretessbelagda. FPA lämnar ut uppgifter om en kund endast

  • till kunden själv
  • till en annan aktör, om kunden har gett sitt samtycke till FPA
  • till en annan aktör, om det finns en laglig grund.

Om du har en lagstadgad rätt att få uppgifter kan du kontrollera uppgifter i förmånsdatatjänsten Kelmu eller i inkomstregistret.

Läs mer om FPA:s förmånsdatatjänst Kelmu: Anvisningar för välfärdsområden, kommuner och anställda vid flyktingförläggningar om användningen av Kelmu

Om du ringer FPA och begär sekretessbelagda uppgifter om din kund ska du motivera din begäran eller be din kund ge FPA sitt samtycke till att uppgifterna lämnas ut.

Läs mer: Rätt att få uppgifter

  • Alla FPA:s broschyrer finns på finska, svenska, engelska och samiska.
  • Vissa av FPA:s broschyrer finns också översatta till andra språk.
  • På FPA:s webbplats finns information om FPA-förmåner för personer som flytt kriget i Ukraina på finska, ukrainska, ryska, svenska och engelska.
  • InfoFinland.fi är en flerspråkig webbplats som är en sammanställning av viktig information för den som planerar att flytta till Finland eller som redan bor här. På webbplatsen finns också omfattande information på 12 olika språk om FPA:s förmåner och många andra myndighetstjänster. FPA deltar i att producera texterna.
  • I guiden Välkommen till Finland (tem.fi) finns information om det finländska samhället för personer som flyttar till Finland.
Senast ändrad 11.12.2024