Taksimatkat | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

OmaKelassa odotettavissa ruuhkasta johtuvaa hidastelua 20.2. ja 21.2. sekä 24.2. ja 25.2. klo 14.00 - 17.00 Lue lisää

Taksimatkat

Kun matkustat terveydenhuoltoon, saat matkakorvausta edullisimman käytettävissä olevan matkustustavan mukaan. Halvin matkustustapa on yleensä julkinen liikenne, kuten esimerkiksi juna tai linja-auto. Jos et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi vuoksi tai julkista liikennettä ei ole käytettävissä koko matkalle tai osalle matkaa, voit käyttää taksia.

Jokaisessa maakunnassa on kaksi palveluntuottajaa, joilta Kelan korvaamat taksimatkat tilataan. Voit itse valita, kummalta tilaat matkasi. Jos tilaat taksin muulla tavoin, Kela ei voi korvata matkaasi. Ahvenanmaalla taksi tilataan poikkeuksellisesti suoraan autoilijalta. 

Tarvitset terveydenhuollon antaman todistuksen (Todistus matkakorvausta varten, SV 67) seuraavissa tilanteissa:

  • Joudut käyttämään taksia terveydentilasi vuoksi (säilytä todistus itselläsi 6 kuukauden ajan).
  • Matkustat yksityiseen terveydenhuoltoon, ja hoitosi on Kela-korvattavaa.

Et tarvitse uutta todistusta, jos olet toimittanut Kelaan terveydenhuollon antaman todistuksen pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön ja matkustat julkiseen terveydenhuoltoon. Kun tilaat taksin, kerro puhelussa, että sinulla on todistus.

Et myöskään tarvitse todistusta, jos terveydenhuollon edustaja tilaa alueellisesta taksien tilausvälityskeskuksesta paluumatkan terveydentilasi perusteella. Tilauspuhelu vastaa todistuksella annettavia tietoja.

Ahvenanmaalla on käytössä taksien valtakirjamenettely. Tällöin voit antaa todistuksen taksin käytöstä taksinkuljettajalle (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).

Jos joudut käyttämään taksia siksi, että julkista liikennettä ei ole käytettävissä, kerro se, kun tilaat Kela-taksia.

Jos osa matkasta on mahdollista matkustaa julkisella kulkuneuvolla, voit käyttää taksia sen osan matkasta, jolla julkisia kulkuneuvoja ei ole käytettävissä.

Eri asiakkaiden matkoja yhdistellään, joten tilaamassasi Kela-taksissa voi olla myös muita terveydenhuoltoon matkustavia asiakkaita.

Yhdistelyn vuoksi

  • voit olla perillä terveydenhuollon yksikössä tuntia ennen vastaanottoaikaasi
  • voit joutua odottamaan paluukyytiä tunnin (jos olet tilannut paluukyydin vähintään tunti ennen paluuaikaa, sinun ei tarvitse varautua ylimääräiseen odotusaikaan)
  • matka-aikasi voi olla enintään kaksinkertainen tai 2 tuntia pidempi kuin suora taksimatka.

Samaan kuljetukseen ei tule muita asiakkaita, jos olet saanut terveydenhuollosta todistuksen oikeudesta matkustaa yksin (Todistus matkakorvausta varten, SV 67).

Näin tilaat Kela-taksin

  1. Tilaa taksi oman maakuntasi tilausvälityskeskuksen numerosta edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00.
    • Huomaa, että et voi tilata samaa matkaa alueen molemmilta palveluntuottajilta yhtäaikaisesti.
    • Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle. Puhelussa saat tiedon siitä, mihin aikaan auto noutaa sinut. Saat myös halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun auto on hyväksynyt tilauksen. Samassa viestissä on kuljettajan puhelinnumero. Taksin täytyy saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta. 
    • Tilaa matka tilausvälityskeskuksesta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Tällaisissa tilanteissa menomatkan terveydenhuoltoon pitää alkaa viimeistään 2 tunnin sisällä tilauksesta. Lapin maakunnassa taas sen pitää alkaa viimeistään 3 tunnin sisällä tilauksesta. Paluumatkan terveydenhuollosta pitää toteutua viimeistään tunnin sisällä tilauksesta. 
  2. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, soita uudelleen samaan tilausvälityskeskukseen.
  3. Jos tilaamaasi matkaan tulee muutoksia tai se peruuntuu, ilmoita siitä viipymättä tilausvälityskeskukseen. Perumatta jääneen matkan hinta voidaan veloittaa sinulta.
  4. Näytä kuljettajalle Kela-korttisi tai henkilötodistuksesi ennen matkan alkamista. Näin saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Taksimatkasta ei voi hakea korvausta jälkikäteen.

Kerro nämä asiat tilauspuhelussa

Kun tilaat taksin, sinulta kysytään seuraavat matkan järjestämiseen liittyvät tiedot:

  • peruste taksin käytölle (kerro, jos et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi takia (todistus SV 67) tai jos julkista liikennettä ei ole käytettävissä). Käytä matkan suunnitteluun reittiopasta (kelareitit.digitransit.fi).
  • nimi ja henkilötunnus
  • osoite, josta auto noutaa sinut
  • matkan määränpää
  • kellonaika, jolloin sinun täytyy olla perillä hoitoyksikössä
  • mahdollinen saattaja
  • puhelinnumero, josta sinut tavoittaa matkaan liittyvissä asioissa
  • mahdolliset apuvälineet ja tarve käydä paluumatkalla esimerkiksi apteekissa.

Kerro puhelussa myös, jos olet saanut hyvinvointialueeltasi maksusitoumuksen tai palvelusetelin yksityiseen terveydenhuoltoon tai sinulla on Kelan kuntoutuspäätös.

Esimerkki lääkärin tekemästä toimenpiteestä

Liisan äiti menee lonkkaleikkaukseen yksityiselle palveluntuottajalle ja maksaa hoidon itse. Kyseessä on lääkärin tekemä toimenpide, joka on sairauden hoitoa. Matka toimenpiteeseen voidaan poikkeuksellisesti korvata, vaikka toimenpiteestä ei makseta Kela-korvausta. Matka korvataan lähimmän hoitopaikan periaatteen mukaisesti eli enintään sen mukaan, kuinka paljon maksaisi matka kotoa oman yhteistyöalueen yliopistosairaalaan.

Alueelliset tilausnumerot

Soitto alueelliseen tilausnumeroon on maksuton.

Tilauspuhelut tallennetaan palvelun laadun parantamiseksi. Tarvittaessa Kela voi myös tarkistaa tallenteelta tilauksen tietoja. Puhelun yhteydessä antamiasi tietoja ei käytetä muuhun kuin matkan järjestämiseen ja Kelassa matkakorvauksen käsittelyyn. EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen rekisterinpitäjä on Kela.

Nykyiset palveluntuottajat jatkavat vuoden 2026 loppuun.

Tilausvälityskeskus saa Kelasta tiedon oikeudestasi taksin käyttöön. Kela käyttää sähköistä kyselypalvelua (TAKSO), jonka kautta välitämme tietoja tilausvälityskeskukseen. Sen kautta välittyy tilausvälityskeskukselle tieto esimerkiksi siitä

  • onko sinulla suorakorvausoikeus
  • millaiseen kulkuneuvoon sinulla on oikeus (taksi, invataksi, paaritaksi tai esteetön kulkuneuvo), jos olet toimittanut Kelaan todistuksen pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön (Todistus matkakorvausta varten, SV 67)
  • onko sinulla oikeus käyttää vakiotaksia
  • peritäänkö matkastasi omavastuu (omavastuuta ei peritä, jos vuosiomavastuusi on täyttynyt tai sinulla on Kelan toimeentulotuen myöntämä sähköinen maksusitoumus).

Näiden tietojen välittämistä varten sinun täytyy ilmoittaa välityskeskukselle henkilötunnuksesi, kun tilaat taksin.  Henkilötunnus tarvitaan myös sitä varten, että matkat kerryttävät vuosiomavastuutasi ja Kela maksaa korvauksen palveluntuottajalle.

Voit pyytää tilausvälityskeskusta lisäämään asiakastietoihisi myös muita pitkäaikaisia matkan järjestämiseen liittyviä tietoja, jos esimerkiksi tarvitset erityistä apua matkan aikana tai mukaasi tulee apuvälineitä.

Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että asiakas saa taksin tilauksensa mukaisesti. Ennalta tilatun taksin pitää saapua 15 minuutin sisällä tilauspuhelussa sovitusta noutoajasta. Jos taksi ei tule, soita siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilasit taksin. Tilausvälityskeskuksen täytyy järjestää sinulle korvaava kuljetus, joka on sinulle maksuton.

Jos järjestät itse muun kuljetuksen, tilausvälityskeskus korvaa siitä aiheutuneet tarpeelliset kustannukset kokonaan. Hae korvausta suoraan siltä palveluntuottajalta, jolta taksin alun perin tilasit ja joka ei pystynyt järjestämään taksia tilauksen mukaisesti.

  • Voit antaa palautteen sille tilausvälityskeskukselle, jolta tilasit Kela-taksin. Palautelinkin löydät hakutoiminnon kautta.
  • Kela voi selvittää taksimatkaan liittyvän asiasi myös yksilöidysti. Lähetä viesti OmaKelassa tai soita puhelinpalveluun tai asioi palvelupisteessä.
  • Voit antaa taksimatkaa koskevan yleisen palautteen Kelalle palautelomakkeella. Muista silloin mainita maakunta ja palveluntuottaja, jolta matkan tilasit. 

Kenellä on oikeus vakiotaksiin?

Vakiotaksin käyttö tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on aina sama kuljettaja ja asiakas voi sopia matkat kuljettajan kanssa.

Vakiotaksin käyttöön on oikeus alle 16-vuotiaalla lapsella, joka käy säännöllisesti hoidossa tai kuntoutuksessa ja matkustaa yksin.

Vakiotaksiin voi joissakin erityisissä tilanteissa olla oikeus myös vaikeasti sairaalla lapsella, jonka hoito on keskitetty keskus- tai yliopistosairaalaan, vaikka mukana kulkee saattaja tai vanhempi.

Vakiotaksin käyttöön voi olla oikeus Kelan harkinnan perusteella

  • asiakkaalla, joka matkustaa ilman saattajaa eikä voi terveydentilansa vuoksi matkustaa muun kuin sellaisen kuljettajan kanssa, joka tietää, millaista erityistä terveydentilaan liittyvää apua asiakas tarvitsee matkan aikana. 
  • asiakkaalla, jolla on liikuntarajoite, joka edellyttää oikeanlaista avustamista ja jossa väärin tehty avustaminen voi aiheuttaa vakavaa haittaa.

Saamelaisalueilla (Enontekiössä, Inarissa, Utsjoella sekä Sodankylän kunnassa sijaitsevassa Lapin paliskunnassa) asuville saamenkielisille asiakkaille on oma ohjeensa taksin tilaamista varten: 

Näin selvität oikeutesi vakiotaksiin

  1. Soita Kelan palvelunumeroon 020 692 204.
  2. Kerro puhelussa, millaista erityistä terveydentilaan liittyvää apua, ohjausta tai valvontaa tarvitset kuljetuksen aikana ja onko sinulla aina saattaja mukana. Kerro myös, miksi et voi matkustaa muulla kuin vakiotaksilla.
  3. Toimita Kelaan todistus (SV 67) pitkäaikaisesta oikeudesta taksin käyttöön. Voimme selvittää oikeutesi vakiotaksiasiakkuuteen vasta sen jälkeen, kun olet toimittanut todistuksen.
    • Jos kyseessä on alle 16-vuotias yksin matkustava lapsi, jolla on säännölliset hoito- tai kuntoutuskäynnit, todistusta ei tarvitse toimittaa. Ota kuitenkin yhteyttä Kelaan, jotta tieto vakiotaksiasiakkuudesta voidaan välittää tilausvälityskeskukselle. 

Arvioimme tilannettasi ja ilmoitamme sen jälkeen, onko sinulla oikeus käyttää vakiotaksia. Saat ilmoituksen viestinä OmaKelaan, jos olet antanut Kelalle luvan lähettää sinulle viestejä. Muussa tapauksessa saat ilmoituksen kirjeitse. Ilmoitamme tiedon vakiotaksiasiakkuudesta myös Kela-taksien tilausvälityskeskukseen.

Näin tilaat vakiotaksin

Tilaa taksikuljetukset alueellisesta tilausnumerosta niin kauan, kunnes saat Kelasta tiedon vakiotaksiasiakkuudesta. Jos saat vakiotaksiasiakkuuden, ota yhteyttä oman alueesi tilausvälityskeskuksen sivuilla mainitulla tavalla saadaksesi vakiotaksin. Kelan korvaamien taksimatkojen kuljettajan täytyy kuulua palveluntuottajiin, joiden kanssa Kela on tehnyt sopimuksen korvaamistaan taksimatkoista.

Tilaa matka suoraan taksiyrittäjältä tai kuljettajalta, kun olet saanut tiedon vakiotaksistasi. Huomaa, että vaikka sinulla on lupa käyttää vakiotaksia, kyytiin voidaan ottaa muita samaan suuntaan matkustavia asiakkaita, koska taksimatkoja yhdistellään.

Alle 16-vuotiaan yksin matkustavan lapsen kuljetukseen ei oteta muita asiakkaita, ellei huoltaja anna siihen erikseen lupaa.

Näin tilaat taksin, jos sinulla on kuulo- tai puhevamma

Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tilata Kelan korvaaman taksimatkan tekstiviestillä.

Jokaisessa maakunnassa on 2 palveluntuottajaa, joilla on sopimus Kelan kanssa. Voit itse valita, kummalta palveluntuottajalta tilaat matkan.

  1. Soita ensin jompaankumpaan maakuntasi tilausvälityskeskukseen ja kerro seuraavat tiedot:
    • nimesi
    • henkilötunnuksesi
    • puhelinnumerosi
    • kotiosoitteesi.
  2. Tilaa sen jälkeen matka lähettämällä tekstiviesti jompaankumpaan alla olevista oman maakuntasi numeroista. Ilmoita tekstiviestissäsi seuraavat tiedot:
    • nimesi
    • puhelinnumerosi
    • osoite, josta auto noutaa sinut
    • matkan määränpää
    • kellonaika, jolloin sinun täytyy olla perillä
    • mahdolliset apuvälineet, esimerkiksi opaskoira tai pyörätuoli
    • mahdollinen saattaja.

Voit myös pyytää kirjaamaan asiakastietoihisi tarkempia tietoja noudostasi (esimerkiksi nouto sisältä tai saattaminen osastolle).

Sivu päivitetty 12.2.2025