Näin tilaat vammaisten tulkkauspalvelun tulkin | Henkilöasiakkaat | KelaSiirry sisältöön

Kelan verkkopalveluissa voi esiintyä käyttökatkoja 20.1. klo 20.30–00.30 Lue lisää

OmaKelassa asiakirjojen lataamisessa voi esiintyä käyttökatkoja 20.1. klo 20.00 - 21.1. klo 6.00 Lue lisää

Näin tilaat tulkin

 

Voit tilata tulkin

  • verkkolomakkeella
  • tekstiviestillä
  • soittamalla
  • sähköpostilla
  • etäpalvelussa
  • kirjeellä.

Huom.! Suosittelemme, että tilaat tulkin verkkolomakkeella, koska se on tietoturvaltaan paras vaihtoehto.

Tilaa tulkki verkossa

Verkkotilaukseen voit helposti täyttää kaikki tarvittavat tiedot. Verkkotilaus on tietoturvallisin tapa tilata tulkki.

Tilauslomakkeelle

Ilmoita tilauksessasi seuraavat tiedot:

  1. nimesi, syntymäaikasi tai asiakasnumerosi
  2. tilauksen aihe (esim. työkokous tai lääkärissä käynti)
  3. tulkkauksen päivämäärä
  4. mihin aikaan tulkkaus alkaa ja milloin se päättyy
  5. haluatko lähitulkkausta vai etätulkkausta
  6. jos tilaat lähitulkkausta, ilmoita myös
    • tulkkauspaikan katuosoite ja kunta
    • paikka, jossa tapaat tulkin.
  7. jos tilaat etätulkkausta, kerro, mitä ohjelmistoa haluat käyttää. Lähetä etäyhteyslinkki Kelaan tai kerro, mistä tulkki saa sen.

Kerro tarvittaessa myös

  • minkälaista tulkkausta tarvitset (esim. kirjoitustulkkaus)
  • jos kyseessä on työhösi liittyvä tilaus. Kerro mahdollisista työhösi liittyvistä tarpeista, kuten tulkilta edellytettävästä erityisosaamisesta. Lue lisää tulkkauksesta työelämässä.
  • onko tulkkaustilanteessa läsnä muita tulkkauspalvelun käyttäjiä
  • missä roolissa itse olet (esim. esiinnytkö)
  • käytetäänkö tulkkaustilanteessa puhuttua vierasta kieltä (esim. englanti)
  • mistä tulkki voi saada tulkkaukseen liittyvää aineistoa ennakkoon.

Tarvittaessa Vammaisten tulkkauspalvelukeskus voi pyytää tilaukseesi liittyvää lisätietoa.

Tilaa tulkki Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksesta.

Tilauksen muuttaminen tai peruuttaminen

Jos tilaukseesi tulee muutoksia, ilmoita niistä heti Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen. Ilmoita esimerkiksi kellonajan, päivämäärän, tulkkauksen aiheen tai tapaamispaikan muuttumisesta.

Peruuta tilaus, jos et tarvitsekaan tulkkausta. Tällöin tulkki voidaan välittää toiselle asiakkaalle.

Peruuttamattomat tunnit vähennetään tulkkaustunneistasi.

Tulkin tilaaminen toisen puolesta

Jos et pysty tilaamaan tulkkia itse, toinen henkilö voi tehdä sen puolestasi. Esimerkiksi avustaja, kotipalveluhenkilö tai työnantaja voi tilata sinulle tulkin.

Ennen kuin toinen henkilö voi tehdä tilauksen puolestasi, hän tarvitsee sinulta valtuutuksen. Valtuutuksen voi tehdä kirjallisesti valtakirjalla tai suullisesti. Suullisesti valtuutuksen voi kuitenkin tehdä vain yhteen tilaukseen kerrallaan. Jos et pysty antamaan valtuutusta eikä sinulla ole edunvalvojaa, tulkkaustilauksen voi tehdä ilman valtuutusta lähiomaisesi tai muu sinusta pääasiallisesti huolehtiva Kelan hyväksymä henkilö.

Huomaathan, että tulkkia ei voi valtuuttaa tekemään tilausta sinun puolestasi. Tulkki voi kuitenkin tulkata, kun teet tilauksen itse Vatu-keskukseen.

Jos tilaukseen ei löydy tulkkia

Jos tilaukseesi ei löydy tulkkia, Vammaisten tulkkauspalvelukeskus on sinuun yhteydessä. Vammaisten tulkkauspalvelukeskus jatkaa edelleen tulkin etsimistä. Sinulle voidaan myös ehdottaa, voisiko tilauksesi ajankohtaa siirtää.

Tilaukseen liittyvät viestit

Saat tilaukseesi liittyviä viestejä tilauksen käsittelyn eri vaiheissa. Ilmoita asiakastietolomakkeella, haluatko saada viestit tekstiviestillä vai sähköpostilla. Jos olet ilmoittanut viestien vastaanottajaksi toisen henkilön kuin itsesi, viestit lähetetään hänelle.

Vastaanottoviesti

Saat viestin, kun tilauksesi on vastaanotettu ja kirjattu välitysjärjestelmään.

Vahvistusviesti

Saat vahvistusviestin, kun tilaukseesi on välitetty tulkki.

Tulkin nimen ilmoittaminen

Tulkin nimi lähetetään sinulle tilausta edeltävänä päivänä klo 16.

Jos tilaukseen ei löydy tulkkia

Jos tilaukseen ei löydy tulkkia, saat siitä viestin.

Viesti peruutuksen vastaanotosta

Jos et tarvitse tulkkia, muista peruuttaa tilaus. Saat viestin, kun peruutus on vastaanotettu.

Lue lisää

Sivu päivitetty 20.1.2025