Leverantör av FPA:s prepaid-betalkort byts – förändringen inverkar även på tjänsterna från 1.12.2023
FPA ingick på våren 2023 ett avtal om prepaid-betalkort med företagsgruppen Enfuce. Den nya leverantörens prepaid-betalkort togs i bruk i september och användningen av den gamla leverantörens betalkort upphör helt vid utgången av november. Samtidigt ändras tjänsterna i samband med användningen av korten.
FPA och Statsrådet upphandlade prepaid-betalkorten tillsammans på våren. FPA tog de nya Prepaid Visa-korten i bruk i september. FPA kan betala in kundens förmån på ett betalkort om kunden till exempel inte har ett bankkonto. Betalkortet är i regel ett tillfälligt arrangemang tills kunden har fått tillgång till ett bankkonto.
Bytet av kortleverantör innebär att de betalkort som användes tidigare tas ur bruk. De har varit giltiga under hösten, men från och med början av december upphör de gamla korten att fungera. Dessutom byts numret till spärrtjänsten för korten.
FPA har informerat kunderna om förändringen med ett brev som skickats i samband med betalkortet. Vi har sammanställt anvisningar för sakkunniga som betjänar gemensamma kunder.
Information om betalkortet
Kortet och den personliga identifikationskoden skickas alltid till kunden i separata försändelser. Med kortet kan man lyfta kontanter från en bankautomat eller man kan använda kortet som betalkort i Finland. Ingen annan än FPA kan betala förmåner eller ladda pengar på kortet.
Vissa automater kan debitera en kontantuttagsavgift som dras från kortsaldot. Kortet kan användas som betalmedel hos företag som tar emot betalningar som görs med Visa-kort.
Det belopp som har laddats på kortet kan användas till utgången av den månad som anges i punkten EXP DATE. När kortet har blivit föråldrat ska det klippas itu så att också chippet blir sönderklippt.
Hur man kontrollerar saldot och kontotransaktionerna
Kunden kan kontrollera prepaid-kortets saldo, kontotransaktionerna och PIN-koden i Enfuces e-tjänst (https://myportal.enfuce.com). Saldot kan dessutom kontrolleras i Nosto-automaterna.
Kunden kan endast använda e-tjänsten om kunden har en e-postadress som hen har meddelat till FPA. Man kan meddela e-postadressen genom att ringa FPA eller på en blankett. När FPA har meddelat kundens e-postadress till kortleverantören får kunden en inloggningslänk till e-tjänsten i sin e-post.
Kunden kan använda kortet även om hen inte tar i bruk e-tjänsten MyPortal.
Tjänster för kunder och samarbetspartner
Om prepaid-kortet försvinner eller blir stulet ska kunden omedelbart kontakta spärrtjänsten. Enfuces spärrtjänst betjänar dygnet runt på numret 09 615 00115.
Om kunden behöver hjälp med att använda e-tjänsten MyPortal, måste hen själv kontakta Enfuces kundsupport. Kundsupporten kan inte lämna ut uppgifter till en annan person. Kundsupporten för Enfuces e-tjänst MyPortal betjänar kl. 9-17 på numret 09 6150 0116.
I andra ärenden som gäller betalkorten kan kunden ta kontakt genom att ringa FPA. Samarbetspartner kan ta kontakt genom att ringa myndighetslinjen eller genom att skicka skyddad e-post till FPA.